Bijzondere ontmoeting

26 januari 2019 - Kâmpóng Cham, Cambodja

Iedere ochtend zijn we weer benieuwd naar wat we die dag zullen beleven. Soms denken we dat er een 'saaie' route aankomt en dat we weinig te melden hebben. Maar iedere dag heeft wel een verrassing in petto. Dit zijn onze belevenissen van de afgelopen dagen:

Vrijdag 25 januari. In eerste instantie was het de bedoeling een hele lange route te fietsen van 114 km en morgen nog een route van 110 km naar Phnom Penh, maar gezien de verwachte tegenwind leek het ons fijner het iets rustiger aan te doen. Vandaag maar 40 kilometer en dat gaf ons de gelegenheid om heerlijk uit te slapen, uitgebreid te ontbijten (ze hebben hier zelfs pindakaas!) nog even lekker te lezen bij het zwembad en een laatste overheerlijke lunch bij het hotel. De door de routemaakster bedachte route ging linea recta naar Kampong Thma, maar wij hebben onze route-app weer ingezet en een super mooie route langs een kanaal, palmbomen, boerderijtjes en prachtige vergezichten. Tijdens de route lang het kanaal even een kijkje mogen nemen in een mogelijke "hemel". Hele mooie koeien en kalveren waden door het water met prachtige bomen en natuur. Leek er volgens ons erg op, zo bijzonder mooi en idyllisch(zie foto). Op een gegeven moment kwam een jongeman op scooter naast ons rijden en knoopte een gesprek aan, hij sprak goed Engels. Hij vertelde dat hij een eigen ICT bedrijf had in Phnom Penh en voor het weekend bij zijn ouders op bezoek was in het dorp waar we doorheen fietsten. Toen we bij zijn huis langskwamen vroeg hij of we even meegingen en zo stond even later onze fietsen tegen een palmboom en haalde hij verse kokosnoten uit de boom die vervolgens door zijn moeder werden opengehakt en wij daar gemoedelijk in de tuin genoten van vers kokosnotensap. Moeder was een kleine, tengere vrouw met een zeer brede smile waarbij ze haar bruine, verrotte, tanden bloot lachte. Na uitwisselen van het Facebook adres stapten wij weer op onze fiets en werden vrolijk uitgezwaaid. Wat waren wij blij dat we weer een mooie fietsroute hadden gekozen in plaats van de snelweg! We slapen vannacht in een guesthouse, wat een netjes en schoon complex blijkt met 35 kamers en een zeer vriendelijk ouder echtpaar. Kamer met ventilator voor US$ 6. De temperatuur daalt 's nachts onder de 20 graden (Brrrr) dus airco niet nodig. Op nog geen 100 meter afstand zit een heerlijke koffietentje met super leuk terras met uitzicht op het drukke kruispunt waar het verkeer in elkaar om krioelt dat wij ons verbazen dat hier niet meer ongelukken gebeuren. Vader en moeder met 3 kinderen op een scooter (dus 5), veel scooters en tractors rijden zonder verlichting, spookrijden is heel normaal en een bocht afsnijden ook... Vanavond gegeten bij een mobiel etensstalletje. Hier kunnen we zelf zien hoe het eten wordt klaargemaakt en de Cambodjanen zelf stonden in de rij, dus dat vertrouwden wij wel... We zijn benieuwd wat we morgen weer beleven! Afstand 44.2 km Gemiddelde snelheid 21.3 Wind, alle kanten op...... Temperatuur was ongeveer 32.5 graden

Zaterdag 26 januari Onze rit naar Kampong Cham Na een goede nachtrust vanmorgen een uur of 7 opgestaan, heerlijke echte koffie gedronken met eindelijk weer een keer yoghurtjes en net over 8en vertrokken voor een tocht van ruim 70 km. We wisten daarbij dat we een heel stuk de wind tegen zouden krijgen en aldus geschiedde.................... Een slechte smalle weg, zonder fietsstrook, veel vrachtverkeer en als een idioot rijdende witte en gele taxibusje. Geen prettige rit deze keer. Er waren ook geen mogelijkheden om een andere route te fietsen. Wel door de bekende dorpjes en vergezichten afgewisseld met stukjes bos, waarbij we uit de wind konden fietsen. We waren het er beiden over eens dat we stevig door wilden fietsen en dat is, getuige het hoge gemiddelde goed gelukt. Onderweg nog heerlijk broodje bapao gegeten uit een soort grote pan met vlees en ei. Er staan veel eetstalletjes aan de kant van de weg, maar hier worden ook gefrituurde slakken, kevers, sprinkhanen etc verkocht. Wij weten niet wat er precies voor vlees in ons broodje zat, maar het was erg lekker! Omstreeks half 1 hadden we onze eindbestemming al bereikt en het hoge hotel wat we geboekt hadden was duidelijk zichtbaar en we hebben prachtig uitzicht over de stad en Mekong vanaf het dakterras/Skybar op de 12e en tevens bovenste verdieping van ons hotel. Een leuke en redelijk door toeristen bezochte stad met een goed verzorgde en schone boulevard. Nog even, ondanks de warmte, een saunaatje(Grietje) en bubbelbad meegepikt in het hotel en de spiertjes zijn weer optimaal. Daarna heerlijke amok en curry gegeten in een leuk restaurant aan de boulevard waar studenten worden opgeleid in de horeca. Er is hier ook een beroemde brug van bamboe over de Mekong. Deze brug wordt jaarlijks opgebouwd en wanneer het hoge water er aan komt weer afgebroken. Ondanks dat er al maanden geen drup regen is gevallen was de brug toch deels ondergelopen en konden we niet naar het eilandje in de rivier met de fiets, maar we hebben wel heerlijk op een terrasje gezeten en gekeken hoe deze gerepareerd wordt. Vanavond nog heerlijk over de boulevard geslenterd en vele Cambodjanen hadden daarbij dezelfde gedachte(het is immers weekend). Er heerst hier een hele gezellige en gemoedelijke sfeer. Morgen naar de hoofdstad van Cambodja, Phnom Penh, via een route langs de Mekong van ongeveer 110 km.

De bijzonderheden; Afstand 72.5 Gemiddelde snelheid 21.7 Wind, windkracht 3/4 regelmatig tegen Temperatuur 30 graden

1. Heit en Mem:
    26 januari 2019
    Heel bysûnder. Kr.
  2. Sense:
    27 januari 2019
    Facebook is ook overal! Mooie ontmoetingen onderweg.
  3. Dietha:
    27 januari 2019
    Zoveel indrukken, wat een geweldige reis, geniet xxx
  4. Harriët:
    27 januari 2019
    Een reis en een land vol tegenstellingen, zo te lezen. Wat mooi om te lezen dat jullie overal genietmomenten zien, vinden en beleven. Ook erg nieuwsgierig naar Phnom Penh. Liefs, Ido en Jet
  5. Ger drost:
    Mooi bijzondere ervaring
  6. Franke Kooijker:
    27 januari 2019
    weer een prachtig verhaal en foto's
  7. Nicole Revier:
    28 januari 2019
    Zo gaaf om dit zo mee te mogen ervaren. Prachtig om te lezen wat zo'n reis op verschillende vlakken allemaal met je doet. Mooie ervaring denk ik!! Geniet van alles dat nog komen gaat! Liefs Nicole
  8. Greetje.:
    28 januari 2019
    Super. Dit is al wat oars as en Wiekein Terschelling Geweldich. Groetsjes.
  9. Johan:
    28 januari 2019
    Nog veel plezier daar van deze kant.