Cambodjaanse Wâlden

31 januari 2019 - Krong Kampot, Cambodja

Deze titel behoeft eerst enig uitleg voor de niet-Friezen onder de volgers. De Wâlden is een Friese streek die zich uitstrekt vanaf Dokkum richting Drachten met daartussen in hele mooie vergezichten afgewisseld met enkele bomen en mooie slootjes, kleine meertjes en enkele kanalen. Nou, een vergelijkbaar landschap hebben we hier ervaren en bijzonder van genoten. We voelden ons helemaal thuis hier!

Vanmorgen begon eerst onze uitdaging om veilig de stad Phnom Penh uit te komen en dat is zonder kleerscheuren volledig gelukt. We zijn nog steeds een klein beetje verbaasd dat we geen enkele ongeluk hebben gezien en dat mag al een wonder op zich worden genoemd. Wat een chaotische verkeersader en wat een brommertjes die links en rechts om je heen scheuren. Met onze fietstassen hebben wij behoorlijk stevige bumpers dus wij hebben ons geen moment onveilig gevoeld. Na een km of 11 werd het rustiger op de weg en we hadden vandaag niet gekozen voor het zgn. "Boekje", maar voor MapsMe. Een fietsroute van ongeveer 95 km en we wisten eigenlijk weer niet want we konden verwachten. Het was een echte verrassing met heel veel gravel, slechte wegen en soms weer bijna onbegaanbare paadjes, maar volledig de moeite waard. We fietsten door prachtige groene rijstvelden, vergezichten met meertjes, koeien, groene weiden, werkzaamheden op de velden en daarbij merkte Grietje terloops op dat dit eigenlijk vergelijkbaar was met de "Fryske Wâlden" op een mooie zomerdag. Ogen en foto's te kort om alles te absorberen en mee te krijgen, maar gewoon fantastisch. En onderweg, zoals gewoonlijk, maar nu toch iets extra, blije en vrolijk zwaaiende en roepende volwassenen en kinderen en zelfs de high five ontbrak niet. We hebben zelfs twee 'draken' gezien die in een dorpje ons een energiedrankje aanboden (zie foto). Een km of 12 voor onze eindstoot nog wat gedronken bij stalletje gelegen aan prachtig meertje en daarbij iets heel bijzonders gezien. Twee mannen kregen een lunch die bestond uit eieren met groente en een soort sausje. Echter in het ei zat al een bijna volgroeid, maar dood kuiken wat ze gewoon opaten................... heb nog niet zo vaak meegemaakt dat Grietje, ondanks dat ze foto's maakte, wel hele vieze gezichten trok. Blijkt hier trouwens een lekkernij te wezen! Met lamme armen en handen van de vele oneffenheden onderweg kwamen we aan in Takeo waarbij we toch moeten constateren dat dit gedeelte van het land heel erg mooi en groen is. Morgen gaan we door naar de kust en dan nog enkele dagen Cambodja voordat we de grens oversteken naar onze volgende en tevens laatste land wat we bezoeken; Vietnam. Nog even de bekende specificaties; Afstand 95.2 km, waarvan bijna de helft onverhard, gravel en zand Gemiddelde snelheid 19.2 Gemiddelde temperatuur 34 graden Wind, zoals gewoonlijk veelal tegen

Woensdag 30 januari Prachtige vergezichten, stoffige wegen en een leuk Frans aandoend plaatsje Vandaag stond onze tweede vrij lange route richting de Cambodjaanse kust op het programma, nou ja kust, het Frans aandoend plaatsje Kampot dat een paar kilometer van de kust aan een haven ligt, bedoelen we daarmee. Vanmorgen al weer vroeg gewekt(6 uur) door de jengelende geluiden van een bruiloft op enkele honderden meters afstand. Wij denken dat we onderweg wel ongeveer 20 bruiloftsfeesten zijn tegengekomen. Dit is een feest van een aantal dagen met vele tradities en zeer luide muziek en zang door grote luidsprekers die boven de feesttent (die vaak gewoon op de weg staat) uitsteken zodat de omgeving in een straal,van tig kilometer kan meegenieten. Rond kwart over 8 na een redelijk ontbijt met omelet en koffie vertrokken voor onze laatste volledige tocht in Cambodja. Eerst een stuk over de autoroute dachten we en dan na 40-45 km bepalen of we nog aan sightseeing via een fietsroute gingen doen. Nou het liep allemaal weer anders. Ondanks dat we dus een autoroute hadden geselecteerd kwamen we ineens door zandpaden en bijna onbegaanbare paadjes, echter wel weer met prachtige vergezichten. Na een km of 20 kwamen we op een zeer rustige snelweg met nog steeds prachtige plaatjes met koeien, kleine meertjes, mooie huisjes en vooral veel palmbomen. We genoten volop op deze hele lange rechte autoweg.....Tot 15 km voor het eindpunt de weg ineens geen asfaltweg meer was maar een zandbak met alleen maar stof, stof en nog eens stof. Het laatste stuk van de 88 km was dan ook echt stuiteren en afzien, maar onze accommodatie maakte gelukkig alles goed. Een mooi klein complex met 7 huisjes en heerlijk zwembad en dat voor een campingprijs is altijd mooi toch? In de avond nog even lopend (2,5 km) het stadje in geweest en dit deed vooral in het leuke centrum Zuid-Frans aan. We hebben dan ook gegeten in een Frans getint restaurantje met heerlijke gerechten. Moe, maar voldaan met de tuktuk terug naar onze accommodatie en om 22.00 ons bed opgezocht(is onze tijd hier een beetje)

Weer een prachtige dag en vooral de laatste dag door het Cambodjaanse platteland hoort tot het verleden. Dit brengt toch een weemoedig gevoel met zich mee. Wij hebben ontzettend genoten en danken Cambodja dat wij inzage hebben gekregen in het land, het leven, het hart en de ziel. We hebben tradities, gebruiken, geschiedenis, eigenaardigheden en gastvrijheid ervaren. We hebben letterlijk en figuurlijk een kijkje in de keuken mogen nemen. Ondanks de smerigheid op sommige plaatsen in die keuken, blijft een herinnering aan een werkelijk prachtig landschap en bijzondere mensen en enthousiaste kinderen over. Wat een bijzonder land met zijn grote verschillen. We komen graag een keer terug...

Donderdag nog een rustdag en dan gaan we vrijdag de grens over naar Vietnam, waar we waarschijnlijk naar het eiland Phu Quoc gaan, maar die definitieve plannen moeten nog worden gemaakt.

Afstand vandaag 88.2 km Gemiddelde snelheid 18.9 Hoogtemeters 101 Gemiddelde temperatuur 33 graden Wind, meestal mee👍

1. Franke Kooijker:
    31 januari 2019
    Leuke verhalen weer, op naar Vietnam .
  2. Sense hofstede:
    31 januari 2019
    Nu dit was toch ook wel geweldig deze fietstocht
    Genoten van dit bijzonder verhaal,
    Nu het laatste land. Liefs Pa Ma,👍
  3. Dietha:
    31 januari 2019
    Zoveel ervaringen, gelukkig genieten jullie van ieder moment. Leuk om te volgen xxx
  4. Heit en Mem:
    31 januari 2019
    Prachtich wat in ferhaal, wij sjogge al wer út nei wat jim oare kear wer meimeitsje. Krûper
  5. Fam van der woude:
    31 januari 2019
    Onder een genot van kopje koffie lees ik jullie verhalen steeds heerlijk. Wat kan je dan veel zien en mee maken als je zo reis maakt. Erg leuk dat wij daar in mee kunnen lezen. Genietse en succes!
  6. Wim Kamps (KNVB):
    31 januari 2019
    Heb jullie verhalen met genoegen gelezen. Het wekt bij mij weer herinneringen op over onze reis door Zuid Korea. Aziatische eetrariteiten, prachtige vergezichten, leuke stadjes en ook weer heerlijke westers gerichte restaurantjes. Geniet nog even van jullie reis en Klaas, nog niet aan het voetbal denken, hoor.
  7. Harriët:
    1 februari 2019
    Jullie hebben echt verschillende kanten van Cambodja en de cultuur gezien zeg! Benieuwd hoe je het vindt tov van Thailand. En straks tov Vietnam. Horen we vast als jullie terug zijn, onder het genot van allerlei Nederlandse versnaperingen waarvan je je soms ook niet al teveel moet afvragen wat er precies in terecht gekomen. Ook weer knap hoe jullie op een route met een deel smalle en moeilijke paadjes, verleidelijke uitzichten en een zand en gravelstuk van 15 km toch nog een gemiddelde halen van 18,9. (-:
    Heel veel plezier in Vietnam! We lezen hopelijk snel...
    Liefs Ido en Jet