Maandag 7 en dinsdag 8 januari

8 januari 2019 - Pailin, Cambodja

Maandag 7 en dinsdag 8 januari We zitten heerlijk op terras bij onze bungalow ongeveer 25 km voor de grens met Cambodja. Het "maagje" werkt nog niet altijd mee, maar hopelijk kan dat de komende dagen nu echt herstellen. We zouden vandaag ongeveer een ritje van 25 km maken, maar door prachtig "sightseeing" (niet volgens het boekje) maakten we er 10 km extra van. Eindelijk weer een keer niet de hele tijd snelweg, maar prachtige paadjes door boomgaarden en kleine huisjes. Erg bijzonder om te zien hoe de mensen hier wonen en werken. Wij krijgen onderweg veel duimen omhoog als ze ons zien fietsen. Wat er dan wel weer bij komt kijken zijn de vele honden, maar het bleef bij veel lawaai en weinig durf. Na een uurtje fietsen kwamen we een koffietentje tegen en aangezien we sinds Bangkok geen fatsoenlijke kop koffie meer gehad hebben bij het ontbijt stopten we hier. Wat was dit een verrassend leuke plek met heerlijke loungestoelen met uitzicht op een eeuwenoude boom en niet te vergeten; lekkere koffie! We konden hier wel uren blijven zitten, maar op een gegeven moment moet je toch weer op pad.... We hadden in eerste instantie een andere accommodatie geboekt in Pong Nam Ron, maar op een of andere manier konden we die niet vinden. We kwamen echter bij een andere accommodatie aan met hele vriendelijke dames die gelijk maar een tros bananen en water uitreikten, want we zouden wel kapot zijn nietwaar. Eerder op de ochtend een stel Franse fietsers tegenkomen die 2 maanden op de "bonnefooi" onderweg waren en nu met de laatste loodjes bezig waren voordat ze nog een paar dagen naar de kust zou gaan. Dezelfde Fransen zitten ook in onze accommodatie en ons kennende wilden we daar dus weer zover mogelijk vandaan zitten (nog geen behoefte aan sociaal contact) Gezellige mensen die Hollanders ;-) Nu plannen aan het maken voor morgen en dat wordt een niet al te lange etappe naar Pailin(Cambodja, 45 km) waarbij we natuurlijk rekening moeten houden met de grens waarbij we onze visums moeten regelen en je weet het hier nooit..............(het advies is om een paar dollars bij de hand te hebben voor de douane beambten) We hebben nog steeds geen druppel regen gehad en een gemiddelde temperatuur van ongeveer 30 graden mag gerust redelijk warm worden genoemd voor onze inspanningen. Op naar Cambodja! Afstand 35 km Hoogte 258 Temperatuur 30+

Dinsdag 8 januari Blikje Piebe! (Friese uitdrukking) wat is het heet! 34 graden! Het is alsof er constant een warme föhn over je blaast. Nu kan ik (Grietje) hier heel goed tegen en geniet van de warmte, maar Klaas heeft er iets meer (understatement) last van... Maar de hitte is niet het enige probleem. Klaas is misselijk en absoluut geen trek in eten. Hij heeft al 6 dagen geen biertje gehad en dan gaat het toch wat serieuze vormen aannemen... Wanneer er te weinig energie binnenkomt en je verbruikt bij zo'n fietstocht in de hitte en de heuvels wel veel energie dan gaat het niet goed. Wil je afvallen dan is het simpel.... er moeten meer calorieën verbruikt worden dan er binnenkomen, maar dit is wel heel overdreven. Gelukkig hebben we vandaag niet een hele lange route naar Cambodja, 48 kilometer. Bij de grens aangekomen is het nog even een gepuzzel waar we naar toe moeten om een stempel te krijgen om Thailand uit te kunnen, dan even een paar honderd meter doorfietsen en bij 3 loketten langs waar 2 formulieren ingevuld moeten worden, paspoortcheck, pasfoto en 35 US$ en naar volgende loket voor benodigde stempel om Cambodja binnen te mogen. Maar: we zijn er! Lekker rustige weg, kinderen die zwaaien en mensen met de duim omhoog (ze zullen ondertussen wel denken 'die zijn gek om met deze hitte te gaan fietsen!' ;-) Klaas wil ondertussen de fiets wel verkopen en ik fiets rustig achter hem en laat hem al zwoegend rustig aan, op zijn tempo verder fietsen. We vinden met enige moeite het mooie hotel met geweldig uitzicht en wordt tijd voor Klaas om even nieuwe energie op te doen. Eerst de spiertjes maar even lekker los gemasseerd en daarna de straat even op voor een korte wandeling. Om de hoek van ons hotel komen we een apotheek voorbij... wij trekken de stoute schoenen aan (die trouwens weer uit moeten bij betreden van het pand) en gelukkig is er iemand die Engels spreekt. Klaas wordt uitgenodigd op een bed te gaan liggen en bloeddruk wordt opgemeten (122/74 dus prima) en gewicht. Hij blijkt 6 kilo afgevallen te zijn sinds vertrek en aan de hand van de klachten wordt er een arts bij gehaald. Conclusie: gastritis! 3 medicijnen meegekregen met duidelijke beschrijving in het Engels. 12 dollar "armer" en een tasje pillen en een hele ervaring rijker gaan we naar hotel. Direct gegoogeld op gastritis en de namen van de medicijnen. Alle puzzelstukjes blijken samen te vallen bij het lezen van de symptomen. Wat een kanjer dat hij er toch zo ver mee gekomen is! Nu wordt het echt tijd om een paar dagen helemaal te relaxen en de fietstocht even te onderbreken. Op 6 km zit een lekker resort (Memoria Palace in Pailin) en daar gaan we 3 nachten naar toe. Zwembad, ligstoelen, uitzicht op de bergen en wasservice (en hele goede beoordelingen want we willen nu natuurlijk wel dat er inderdaad een zwembad en wasservice is) Onze fietstocht wordt dus later weer vervolgd.... Nog even wat feitjes; Afstand 50.1 Hoogtemeters 374 Gemiddelde temperatuur 33 graden Gemiddelde snelheid 15.2 (absoluut dieptepunt deze reis, maar met reden)

1. Heit en Mem:
    8 januari 2019
    Betterskip leave Klaas. Mar rêstich bekomme en fytsen kin letter wol wer.
    We genietsje fan jim ferslach!
    Krûper.
  2. Jettie:
    8 januari 2019
    Oh jongens, ik had die fiets allang in de wilgen gehangen, en was maar per ezel of wat ze daar dan ook hebben verder gegaan. Het moet nu niet al te dwangmatig worden hoor. Klaas sterkte en voor beide rust nu maar even goed uit. Liefs Jettie
  3. Lysbert:
    8 januari 2019
    Beterschap Klaas! Lekker uitrusten!
  4. Annette:
    8 januari 2019
    Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen! Ik reageer niet op alles maar de meldingen bij een nieuw verslag staan aan!! Geniet maar lekker de komende dagen en herstel maar goed. Ik ga zo Gastiritis eerst googelen 😉😘😘😘
  5. Gerda:
    8 januari 2019
    Beterschap Klaas! Rustig aan, lekker bijkomen in het resort. Tuut ook van Johannes. X
  6. Anke:
    8 januari 2019
    Ik fien it fijn om jim te folgjen en jim ferhalen te hjerren.
    Hele folle betterskip omme Klaas!
  7. Martin van Oostveen:
    8 januari 2019
    Mooie verhalen! ! Beterschap Klaas!
  8. Marcia:
    8 januari 2019
    Bijzondere belevenissen. Leuk om jullie verhalen te lezen. Beterschap en lekker relaxen!
  9. Harriët:
    9 januari 2019
    Wat een tegenspoed wat de maag betreft. Hopen dat het met behulp van de medicijnen snel opknapt. Dan faat de snelheid van het fietsen vast en zeker ook weer omhoog. In elk geval zijn jullie in Cambodja. Geniet ervan. Leuk om jullie verhalen te lezen. Liefs Ido en Harriët
  10. Franke Kooijker:
    9 januari 2019
    Wat. Een vervelend begin , maar gauw herstellen , beterschap toegewenst. Wij wandelen momenteel in Tenerife. Ook niet verkeerd..
  11. Marco en Ellen:
    9 januari 2019
    Nu eerst een paar dagen rust om goed te herstellen. Beterschap Klaas! Ik hoop dat jullie weer snel het avontuur kunnn vervolgen.
  12. Klaas en Anneke:
    9 januari 2019
    Dag fijne vrienden, wij zitten nu in Lanzarote en volgen hier jullie belevenissen. Prachtig geschreven, net of we er bij zijn. Jammer van de gezondheidsproblemen van Klaas maar hopelijk is dat gauw weer in orde. Even een paar dagen herstel zal goed doen! We blijven jullie volgen. Groet van Anneke en Klaas
  13. Carola van Loen:
    10 januari 2019
    Mooie verhalen om te lezen. Het is volgens mij nu al een reis om nooit te vergeten :-). Hopelijk knapt Klaas op en sterkt hij goed aan voor de verdere fiets tocht! Veel plezier en succes gewenst
  14. MJ:
    10 januari 2019
    Zeg niet dat jullie niets beleven! Wat een avontuur. Nu even lekker tot rust komen! Straks weer lekker verder fietsen.