Miljonairs

2 februari 2019 - Phu Quoc, Vietnam

Wanneer in Nederland de dag langzaam wordt opgestart liggen wij op een strandbed onder palmbomen met uitzicht op zee. We gaan de komende dagen lekker relaxen en alle indrukken verwerken voordat we aan de laatste etappes naar Ho Chi Minh beginnen. De afgelopen dagen zagen er voor ons als volgt uit:

Donderdag 31 januari hebben wij een wel zeer relaxte dag gehad! We zitten in een klein resort met 7 huisjes en een zwembad met ligstoelen en je kunt je vast voorstellen dat we hier heerlijk genoten hebben. We zijn nog wel even op de fiets gestapt om de spiertjes even los te trappen waarna ze werkelijk zijn losgemaakt door een overheerlijke massage (tip van eigenaar resort, dus we vertrouwden de lage prijzen wel) 's Avonds lekker op terrasje in Kampot en de afgelopen weken in Cambodja de revue even laten passeren. Het is ons gelukt nog een passend souvenir te vinden die en in onze fietstassen past en weergeeft hoe wij Cambodja ervaren hebben (zie foto) De beeldjes staan voor onze herinnering aan Cambodja: vele tempels en de bijbehorende levenshouding, rund (staat mede voor de natuur) en een rat (want die hebben we enkele malen gezien op straat en in keukens /terrassen)

Vrijdag 1 februari. Nieuwe maand / nieuw land. Vanmorgen een kleine omweg genomen via Kep. Dit plaatsje is bekend om zijn krab-markten en in zee staat een heel mooi groot beeld van een krab. Leuk om te zien. Daarna door een bijzonder landschap waar de sporen van de Amerikaanse B52 bommenwerpers uit de laatste oorlog. De kraters die de bommen achtergelaten hebben zijn nu lieflijke vijvertjes.... Bij de grens moesten we eerste een stempel halen om Cambodja te mogen verlaten. Met een vriendelijk 'Hope to see you again" mochten we door. Vervolgens gingen we naar de Vietnamese bureaucratie waar we bij een norse meneer eerst een soort gezondheidsverklaring moesten invullen en waar onze temperatuur werd opgemeten. Ik (G) heb het vaak koud en dat blijkt ook wel, want ik ben 'maar' 36 graden ;-) Klaas heeft ook geen koorts en na het betalen van een paar dollars mochten we naar het volgende loket. Hier zijn wij door een zeer chagrijnige douanebeambte toch Vietnam binnen gelaten en gelukkig waren de laatste paspoortcontoleurs wel heel vriendelijk dus het betekende niet dat de eerste Vietnamezen die we zagen direct een beeld gaf van de rest. Dat bleek wel toen we vlak na de grens even stopten in de schaduw van een boom om water te drinken. Er stond een mevrouw in de tuin die direct in haar boom klom om een soort van appeltjes voor ons te plukken...

Aangekomen op ons eerste overnachtingsadres valt ons op dat vrouwen hier nog steeds graag in pyjama lopen, een helm hier wel verplicht is (vele kleuren en uitvoeringen, lijkt wel een mode-item) er overal nog gerookt mag worden en dat het erg schoon is. Via de receptie van ons hotel direct maar even een aantal praktische zaken geregeld inzake de benodigde boottickets naar Phu Quoc. Aanstaande dinsdag, 5 februari, vieren ze hier TET. Dit is het Vietnamese / Chinese Nieuwjaar en dit wordt groots gevierd. Nu hadden wij leuk bedacht dat we naar het eiland wilden voor 3 nachten en dus 5 februari weer terug naar het vasteland, anders komen we een beetje in de knoei met onze planning voor het vervolg van onze fietstocht. Echter: het is hier zo'n groot feest dat er geen boten varen op 5 feb. Maar gelukkig zijn we erg goed geworden in het maken van aanpassingen...... Vanmiddag zijn we zonder bagage nog even naar een plaatselijk strandje gefietst waar je al merkt dat het weekend wordt en TET de komende dagen gevierd gaat worden. Er is geen strand om te zonnebaden met ligstoelen, maar wel vele stoelen op terrassen en ijsjesverkopers, gezinnen, zwemmers (vrouwen houden hun pyjama aan in het water, ha ha). We hebben genoten van alle activiteiten. Vanavond het centrum nog even in geweest en het lijkt hier echt wel kerst met de vele verlichting. We hebben zelfs een kerststallen gezien en in het hotel draaiden ze kerstmuziek! Dat ze oud-en nieuw vierden dat hadden we wel begrepen, maar dat ze ook kerst voorafgaand hadden dat komt wel heel vreemd over.

Nog trouwens wel leuk te vermelden dat wij hier miljonairs zijn geworden. Het is weer behoorlijk wennen aan het nieuwe geld. 1 miljoen Vietnamese Dong is ongeveer € 37,50. We kunnen nu dus zeggen dat we miljoenen in de portemonnee hebben ;-)

Nog even de logistiek; Afstand, inclusief strand heen en terug 81 km Gemiddelde snelheid 19.3 Wind, zoals gebruikelijk tegen Gemiddelde temperatuur 33 graden

Zaterdag 2 februari. Na een misselijkmakende boottocht van anderhalf uur (wat een deining!!) was het nog ruim 20 km fietsen naar Ong Lang Beach wat voor de komende dagen ons rustpunt onder de palmbomen is. We verwachten hier weinig te beleven naast zwemmen, strand en lezen.... Woensdag stappen we weer op de fiets en tot die tijd doen we dus waarschijnlijk niets. We zijn dan misschien geen euro miljonairs, maar we zijn wel ontzettend rijk!

Afstand 21.2 km van boot naar resort Hoogtemeters 108(meer dan menige etappe van 80-90 km) Gemiddelde snelheid 20.4 Gemiddelde temperatuur 35 graden

1. Harry:
    2 februari 2019
    Leuk hoor. Mooie ervaringen.
  2. Harriët:
    2 februari 2019
    Dag miljonairs, terwijl jullie op je bamboematje liggen te slapen of de enge (steek)beesten van het lijf proberen te weren zitten wij in Nederland met natte sneeuw weer en halfbakken vorst gezellig jullie verhalen te lezen en een Netflixserie over de Vietnam oorlog te kijken. Met een pauze van funniest home video's voor luchtige noot. Geen zwemmende dames in pyjama gezien helaas. Zelfs curry gegeten vanavond. Gekookt op de houtkachel. Lekker back to basic. Hihi. Dus we voelen ons nog extra verbonden met jullie vandaag 😁😁Hopelijk hebben jullie fijne dagen in Ong Lang Beach. En goede jaarwisseling alvast! Liefs van Ido en Jet.
  3. Sense:
    3 februari 2019
    Geniet van de rust op het eiland! Al vast een gelukkig nieuwjaar!
    Dit wordt het jaar van het varken, wat het ook was in 1959. Volgens de Chinezen heeft het jaar van jouw teken extra veel uitdagingen, dus om dat de compenseren moet je extra rood dragen en vooral naar bruiloften gaan om wat van het geluk/fortuin in je op te nemen.
  4. Greetje.:
    5 februari 2019
    Ik geniet elke keer wer fan jim verhaal Bedankt.