Skik

28 januari 2019 - Phnom Penh, Cambodja

Zittend op het dakterras in Phnom Penh laten we de afgelopen dagen de revue weer even passeren.

Zondag 27 januari

Wie döt mij wat, wie döt mij wat Wie döt mij wat vandage 'k Heb de banden vol met wind Nee ik heb ja niks te klagen Wie döt mij wat, wie döt mij wat Wie döt mij wat vandage 'k zol haost zeggen, jao het mag wel zo (Skik)

Vandaag hebben we een prachtige route gehad langs de Mekong. De snelweg lieten we grotendeels liggen en we kwamen door een prachtig gebied met soms hele smalle weggetjes door plantages. De oever van de Mekong is op sommige stukken afgebrokkeld, hierdoor hield de weg ineens op en verdween in een metersdiepe afgrond. We werden vriendelijk omgeleid door de dorpsbewoners en zo gingen we via woonerven met een kruip door sluip door weggetje weer naar het nog aanwezige fietspad. Waarbij wij soms zoiets hadden van "kan dit echt wel?" werden we er met handen en voeten van verzekerd dat het echt goed zou komen. En dan kwam het natuurlijk ook... Een prachtige, relaxte tocht waarbij je ogen tekort kwam om alles op te nemen. We zijn zelfs over een tempelcomplex gefietst! En we hadden de wind mee, dus we waren zeer "op skik". Ik (G) begon spontaan onderweg mijn favoriete fietsliedje te zingen (tekst boven) maar op vriendelijk verzoek van Klaas heb ik het bij één couplet gelaten... Onze wegen gingen veel over gravel, steen en zandpaden en de fietsen waren nogal vies en krakerig. Bij een brommerwasplaats aan het begin van de stad hebben we de fietsen schoon laten spuiten, en ze zien er weer tiptop uit! Het fietsen door wereldstad Phnom Penh is een uitdaging tussen al het gewone verkeer en de ontelbare brommers/scooters. Maar met gewoon 'go with the flow' en een stukje brutaliteit kom je een heel eind! We blijven hier twee nachten en hebben wederom een erg leuk hotelletje gevonden. Na zoveel kilometers is de trap op naar de 4e etage best vermoeiend maar daarvoor hebben we dan ook een mooi uitzicht en een terras voor de deur voor terug. Om nog even de benen te strekken hebben we een wandeling gemaakt naar de oever van de Mekong. Wat een drukte, eetstalletjes, picknickende gezinnen, sporters, bidders, waarzeggers, vogeltjevrijlaters, bidders, monniken en alle overige mensen die genieten van hun vrije zondag. Heel bijzonder! Nog even de statistieken; Afstand 107 km Gemiddelde snelheid 19.1 Wind, bijna de gehele rit zijwind en mee! Hoogtemeters, te verwaarlozen Totale afstand gefietst 1349

Maandag 28 januari. Hoewel we vandaag een rustdag hadden gepland hebben we best veel gedaan en gezien! We zijn eerst richting het Tuol Sleng museum gewandeld. Dit museum laat zien wat er tijdens de Rode Khmer periode in Phnom Penh gebeurd is en bevind zich in een voormalige lagere school wat als martelgevangenis is gebruikt. Wat een tegenstrijdigheid en ontzettend indrukwekkend! Daarna verder gewandeld, wat in deze stad een bijzondere bezigheid blijkt te zijn. Om de minuut wordt ons gevraagd of we een Tuk-Tuk willen, waarbij wij zeggen "we walk-walk". Op de voetpaden worden auto's geparkeerd zodat we meestal op de weg wandelen. Vanmiddag hebben we een typisch geval van verkeerde zuinigheid gehad. We wilden graag een massage, maar via het hotel was dit behoorlijk prijzig. We zagen onderweg een massagesalon die een stuk goedkoper was en wij hebben eerder ervaren dat hier ook goed gemasseerd wordt. Maar.... deze dames moeten waarschijnlijk hun diploma nog halen en gingen met één hand masseren terwijl ze een telefoongesprek voerden. Ik (G) kreeg zowat de slappe lach en Klaas stond op het punt om de biezen te pakken. Gelukkig hadden ze ons verkeerd begrepen en hadden we een massage van een half uur ipv een heel uur. Misschien liggen hun kwaliteiten ergens anders...... Onze niet erg losgemaakte spieren vervolgens weer een aantal kilometers via een leuke markt en wijk weer richting hotel gewandeld. Vanavond zijn we nog naar een traditionele dansvoorstelling geweest met prachtige kostuums en bijzondere bewegingen. Wat die meiden met hun handen en armen kunnen is heel bijzonder. We hebben een redelijk langdradige geschiedenis van de traditionele dans gezien in de voorstelling van ruim een uur (die wat ons betreft ook wel een half uur had mogen duren 😜 Voorlopig hebben we voldoende geschiedenis gezien en hebben beiden weer zin om op de fiets te stappen. Morgen naar Takeo, ongeveer 100 km, en vanuit daar naar de kust van Cambodja. We zijn weer erg benieuwd waar we terecht komen! Wandelkilometers 7-8 Mooi weer met een gemiddelde temperatuur van 30+ Wind, niet gemerkt

1. Heit en Mem:
    28 januari 2019
    Wat wer in prachtich ferhaal. Jim beleve geweldiche aventuren. Folle wille. Krûper. Jim sjogge der stralend út.
  2. Sense hofstede:
    28 januari 2019
    Wat een belevenis, weg is weg. Gevaarlijk hoor , mooie foto,s liefs Pa en Ma.
  3. Harriët:
    29 januari 2019
    Ha, weer nieuwe verhalen.
    Tip voor alternatief ( nou Ja...alternatief....) fietslied: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3DGugsCdLHm-Q&ved=2ahUKEwiyqJv2ypPgAhXEUlAKHUC3Ab4Q3ywwAXoECA0QEQ&usg=AOvVaw0UJSnm_O2f0XRj3y91bJZD
    Of wil dat zo niet?
    Tuk tuk zou ik toch eens doen. Opgaan in de cultuur (-;
    En massage: tja. You win some, you loose some. Ik heb wel medelijden met die masseuses. Dat ze de kans heeft laten liggen om die spieren van jullie eens flink soepel te knijpen.
    Heel veel plezier bij de volgende etappe(s) en dikke knuffel van ons.
    Ido en Jet.