Van slapen bij Khmer familie tot hotel met zwembad

17 januari 2019 - Siem Reap, Cambodja

Het is 17.45 en we zitten heerlijk aan de rand van het zwembad van ons hotel in Siem Reap en hebben weer goede internetverbinding. We zullen jullie even op de hoogte stellen van onze belevenissen van de afgelopen dagen:

Dinsdag 15 januari. Vanmorgen, na een eigen geregeld ontbijt met muesli, bananen en yoghurt, (het alternatief was rijst) pas rond 9 vertrokken voor een tocht van 60 km naar Banteay Cchmar. Van tevoren nog even leuk gesproken met Sam, een jonge Australiër met Engelse roots, die al enkele maanden onderweg was en de kost verdiende met zo nu en dan online Engelse les geven en daarnaast heerlijk rondtrekt op zijn zelf gecreëerde fiets. Wat een onbezorgd leven! Eerst nog even drukte onderweg, maar stilaan rustiger en heerlijk relaxt fietsend kwamen we diverse dorpjes en kleine gemeenschappen tegen. De hoofdmoot van de tocht; rijstvelden, echter nu erg droog en verdord en het zou zeker mooi zijn dit nog eens te zien vlak na het regenseizoen, want dan is alles supergroen. Echte koffie is hier zeldzaam, dus onze "koffiepauze" was frisdrank en gebakken bananen. Daarna weer door de eindeloze rijstvelden fietsend en de sfeer en de geuren opsnuivend. Tussen de middag heerlijk gegeten bij een Cambodjaans "wegrestaurant" waar je eerst onder alle deksels van de pannen mocht gluren(even zoals vroeger bij Mem en Ma) en dan mocht aanwijzen wat je wilde hebben. Een heerlijke curry, gebakken groente en rijst was een uitstekende keuze en daarna wilden we eigenlijk alleen maar blijven zitten en uitbuiken. Toch ons bij elkaar geraapt en weer op de fiets! Vannacht slapen we via de organisatie CBT (Community Based Tourism) bij een Cambodjaans Khmer gezin thuis. We hebben ons eerst gemeld bij het CBT kantoor en hier werd ons een Homestay toegewezen. Voor deze overnachting betalen we US$ 7. Hier ook nog met een (oudere) Schot gesproken die Nederlands sprak en die al een paar maand rondreist in deze contreien en pas weer naar huis gaat wanneer het mooi weer is(zal wel mei/juni worden). Hij geeft ook les... (misschien is het onderwijs toch iets voor ons. ;-) In het dorp zijn we nog naar een tempelruïne uit de 12e eeuw geweest. Hele bijzondere sfeer waarbij je een indruk krijgt hoe ontzettend groot het complex geweest is, maar nu grotendeels is overgenomen door de natuur. We zitten nu op het terras in een traditioneel houten Khmer huis met koude douche, maar heel bijzonder om dit ook mee te mogen maken. Al met al weer een prachtige fietsdag met allemaal weer bijzondere dingen onderweg. Afstand vandaag 61.2 km Wind tegen Klimmen, minimaal Temperatuur gemiddeld 32 graden Gemiddelde snelheid 19.1 km

Woensdag 16 januari. Het was inderdaad heel bijzonder. Stel je voor: een houten huis met gaten tussen de planken en een dak van stalen golfplaten. Een houten plaat met het dunste opdekmatrasje à la Ikea als bed. Gisteravond hadden wij heus niet verwacht dat we zo goed zouden slapen! Rond 5 uur was het alsof de haan naast je in je oor stond te kukelen, de duiven op het platen dak trippelden al vrolijk rond en de familie beneden maakte zich al vroeg klaar voor werk en school. We zouden alles letterlijk hebben kunnen verstaan, maar waren nog te moe om de vertaalapp in te schakelen. Wij kwamen uit bed nadat we zeker wisten dat de gastfamilie klaar was met de badkamer en na een heerlijk ontbijt (Khmer maken heerlijke omeletten) bij het CBT kantoor gingen we op pad voor een nog kortere route van maar 55 kilometer. Maar dit waren wel de saaiste kilometers tot nu toe. Een lange rechte weg met heel weinig verkeer, dorre natuur en weinig dorpjes. En.... tegenwind! Gelukkig hebben we een heel leuk hotel gevonden in Samraong, waarbij we stiekem toch wel heel erg blij zijn met normaal bed, warme douche, normale wc en airco. En dat voor maar US$ 13. Afstand 56 km Gemiddelde snelheid 20,4 Gemiddelde temperatuur 33

Donderdag 17 januari. Vandaag hadden de de keuze: 77 km zelfde saaie weg als gister met tegenwind of 125 km rechtstreeks naar Siem Reap met grotendeels zijwind mee.... Die keuze was niet heel moeilijk en we zitten dus nu aan de rand van het zwembad bij onze hotelkamer. Vanmorgen vertrokken we om 7.15 en kwamen we er gelukkig al na 1,5 km achter dat we de helmen waren vergeten (gelukkig niet verder anders weten we niet of we wel terug waren gefietst). Uiteindelijk toch op pad met prachtige route over mooie asfaltweg en mooie natuur. We stopten in de buurt van een lagere school om even wat water te drinken en al snel stonden vele kinderen bij het schoolhek om die twee wonderlijke figuren op een fiets te zien. Toen wij naar de kinderen toe fietsen begonnen ze allemaal te lachen en te roepen. Toevallig hadden ze vandaag Engelse les en de leraar kwam er even bij staan. 1 uur Engelse les per week is niet veel, maar leert de kinderen enkele basiszinnen. Als ze die dan uit moeten spreken tegen echte buitenlanders dan durven de meesten dit niet. We vervolgden onze weg en werden met een luidkeels 'Goodbye' uitgezwaaid. Wij hadden zelf bedacht dat we wel een stuk af zouden kunnen snijden want de autoroute was 135 km en met stukje fietsroute 'maar' 125. De fietsroute ging over van asfalt naar beton, naar steen, naar gravel, naar kiezels en uiteindelijk kwamen we op een smal zandweggetje..... maar we zagen nog steeds sporen van scooterbanden, dus het was toch een doorgaande route. We waren uiteindelijk wel weer erg blij met normaal asfalt. De laatste 40 km hadden we wind tegen en hebben we om de 5 km van kop gewisseld. Deze afstand is toch behoorlijk ver met dergelijke paden en warmte dus dan is het fijn dat je zo nu en dan even in de luwte kunt fietsen. Nu moe maar voldaan heerlijk relaxen! We blijven hier 3 nachten en hebben zo tijd om uit te rusten en Angkor Wat te bezoeken.

Afstand 128 km Gemiddelde snelheid 19,9 Temperatuur gemiddeld 32

P.S. We ontvingen nog een mail van onze blogbeheerder. Door een fout van hun kant waren wij alle verhalen en aanmeldingen kwijt. Ter compensatie voor de gemaakte fout hebben we nu een upgrade van de blog. Voor jullie ook fijn, want de blog is nu reclameloos. Kunnen jullie ongestoord van onze avonturen genieten ;-)

1. Bas:
    Hé Toppers!
    Goed bezig hoor, leuk te lezen. ;-)
    Nu even uitrusten, zwemmen en vroeg naar bed.
    Is angkor wat al in zicht?
  2. Heit en Mem:
    17 januari 2019
    Wat genieten wij van jullie verhalen. Krûper.
  3. Greetje.:
    17 januari 2019
    Wat geweldig wij belibje it mei. Lekker geniete Gjit it goed mei dij Klaas? Grietsje jimme matte mar goed op elkoar padde protte leafs.
  4. Jettie Kirkenier:
    17 januari 2019
    Wat zien jullie prachtige dingen, en dan die lieve mensen die jullie tegen komen. Super en dat lekkere eten klinkt allemaal als mmmjammie. Geweldig. Liefs Jettie
  5. Sense hofstede:
    17 januari 2019
    Wat weer mooie verhalen en die foto van die kinderen ,prachtig.
    Liefs Pa en Ma.
  6. Astrid van den Berg:
    17 januari 2019
    Whow wat een mooi avontuur 😊
  7. Bianca Lok:
    18 januari 2019
    Wat een super mooie avonturen, erg leuk om zo met jullie mee te kunnen 'reizen'. Geniet er nog maar van, succes!