Terug op de fiets!

12 januari 2019 - Battambang, Cambodja

9, 10 en 11 januari. Na 6 kilometer fietsen, waarvan het laatste stuk door een klein dorpje en een onverharde weg, komen we aan bij het resort, waar we heerlijk kunnen relaxen, zwemmen, lezen en wassen! Bij aankomst bleek.... solly, solly! het zwembad juist leeggepompt te worden waardoor er bij het zwembad een behoorlijk kabaal van een pomp te horen was. Gelukkig is dicht bij onze kamer een overdekte pagoda waar de matjes van de ligstoelen bij het zwembad worden neergelegd en wij vlijden ons neder (met als achtergrondgeluid het monotone bromgeluid). Het grootste voordeel van dit resort is het heerlijke, biologische, eten. Geen toevoegingen en echt heel erg puur. Dat is zeer goed voor een herstellende maag, maar ook als je geen gastritis hebt smaakt het echt heerlijk!

De eerste dag helemaal niets gedaan behalve liggen, lezen, genieten, korte wandeling naar een uitzichtpunt en naar het restaurant heen en weer.

De tweede dag hebben we, naast al het eerste op dag 1, een korte fietstocht gemaakt van 14 km. Wat een ongelofelijk prachtig gebied en wat een mooie mensen. De kinderen beginnen direct te stralen als ze je zien en als ik voortaan een smiley moet zetten, dan denk ik aan een Cambodjaans kindje dat breed begint te lachen, zwaaien en 'hello' begint te roepen. Wij zijn echt een bezienswaardigheid hier! Sommige kinderen fietsen enthousiast een stukje met ons mee. Heel bijzonder!

Op dag drie zijn we naar Pailin gefietst en hebben een telefoonkaart weten te bemachtigen. Bij een kraampje wat er uitziet als iets met telefoons een hele aardige meneer aangesproken die gelukkig Engels sprak. Hij begreep wat we bedoelden, maar hij had het zelf niet. Samen met mij (Grietje) ging hij naar een winkeltje verderop en, terwijl Klaas werd gevraagd plaats te nemen bij een ander winkeltje (kraampje), zorgde de meneer ervoor dat wij een opgewaardeerde SIM kaart kregen. Klaas vermaakte zich ondertussen prima met handen en voeten pratend met een aardige Cambodjaan en ze hebben waarschijnlijk de hele politieke en economische situatie in het land doorgenomen. Een beloning wilde de aardige meneer die ons hielp aan een SIM kaart niet hebben: 'Glad to help you end welcome to Cambodia!' Op de markt verder vele bijzondere dingen gezien, van varkenskoppen tot edelstenen. De rest van de dag heerlijk gelezen, geluierd en het enige waar we over na hoeven te denken is wat we van de heerlijke menukaart zullen bestellen.... Morgen wordt het tijd om verder te fietsen, 90 km naar Battambang. Met Klaas gaat het gelukkig heel goed! Hij heeft weer zin aan fietsen (krijgt zelfs weer zin aan bier!) en de medicijnen, rust en het goede eten hebben zeker goed gedaan. We vertrekken morgenochtend om 7.00 want dan is het nog niet zo warm. Gelukkig is het een behoorlijk vlakke route en we hebben zin om weer op de fiets te stappen. We zijn er klaar voor!