It paad werom

23 januari 2024 - Bangkok, Thailand

De laatste fietsdagen, terugreizend naar Bangkok, hebben we het weer heel bijzonder gehad! Een mooie afsluiting van deze bijzondere fietsweken;

Zaterdag 20 januari, van Pattaya naar Phanat Nikhom (dachten we)

Vandaag hebben we de kust definitief verlaten. We fietsen via het binnenland want het laatste stuk via de kust naar Bangkok is te druk en niet leuk fietsen, laat staan dat er eigenlijk geen stranden meer zijn. We hadden even tijd nodig om het drukke Pattaya uit te komen, maar gelukkig is het 's ochtends een stuk rustiger dan 's avonds, maar voordat we echt weer in een prachtige omgeving kwamen waren we wel 30 km verder. Het is drukkend warm met 36 graden en het begon in de lucht zelfs wat te dreigen, maar gelukkig bleef het droog. We hebben een relaxte fietstocht gehad met een tussenstop bij een koffietentje waar we de lekkerste koffie in Thailand hebben gehad en later nog lekkere Pad Thai gegeten. Dat is het voordeel van een iets drukkere regio, er zijn voldoende mogelijkheden voor eten en drinken onderweg. Omstreeks 3 uur dachten we bij onze overnachtingslocatie, op korte afstand van supermarkt en restaurantjes, te zijn aangekomen, echter leidde de navigatie ons naar een stuk bouwterrein en na iedere keer weer op hetzelfde punt uit te komen hebben we een jongeman gevraagd. Hij gaf werkbriefjes aan vrachtrijders bij het storten van zand op de bouwlocatie. Toen we ons overnachtinggegevens lieten zien toverde hij met zijn telefoon een ander adres tevoorschijn en gaf de werkbriefjes en instructies aan twee jongetjes en stapte op de scooter met een gebaar dat we hem moesten volgen. Vervolgens zijn we 5 km achter hem aan gefietst en kwamen we in een minidorp terecht zonder verdere faciliteiten. Hoe verder we van de gedachte locatie kwamen hoe gefrustreerder wij eigenlijk werden, want we hadden nog helemaal geen boodschappen. Bij de locatie aangekomen hebben we de man uitgebreid bedankt en hij weigerde elke vorm van vergoeding en ging snel weer naar zijn werkplek. We overwogen samen de mogelijkheid om een andere slaapplek te zoeken maar we hadden al betaald en na veel discussie met de jongen die het park beheerde en geen meter Engels sprak, wat telefoontjes met de eigenaar die er geen snars van begreep kwam er toevallig (of niet) een mevrouw aanrijden die ook kwam overnachten en ons superlief aanbood om met ons om boodschappen te gaan en dus zijn we toch maar gebleven. Ondanks dat we aangaven zelf wel naar de winkel te kunnen fietsen stond ze erop dat ze wilde helpen. We hebben nog niet eerder meegemaakt dat de locatie niet klopte en het doet wel iets met je incasseringsvermogen, vooral na meer dan 90 km fietsen, maar bij zoveel vriendelijkheid wordt je echt wel blij. Uiteindelijk ben ik (G) met Rose ongeveer 1,5 uur op pad geweest want ik werd meegenomen naar 2 supermarkten en de markt waar zij aangaf dat daar veel lekkerder dingen te koop zijn dan in de supermarkt en daar had ze helemaal gelijk in! Inmiddels hebben we lekker op ons eigen terrasje gegeten en zijn we toch blij met ons kleine huisje, voornamelijk omdat dit weer tot hele bijzondere ontmoetingen heeft geleid.

Al met al eind goed al goed! Al zitten we niet in Phanat Nikhom maar in Tambon Na Phrathat (qua naam lijkt het toch allemaal een beetje op elkaar)

Afstand 91 km (3.208) hoogtemeters 275 (17.044)

Zondag 21 januari, van Tambon Na Phrathat naar Chachoengsao

Afgelopen nacht hebben we voorlopig voor de laatste keer in zo'n klein huisje met een superhard bed geslapen. Wel leuk om zo toch nog een keer te overnachten en we zijn constant een beetje afscheid aan het nemen. Vandaag hebben we een route gefietst waarin vele aspecten van de afgelopen weken  voorbij kwamen; landweggetjes, rijstvelden, runderen, gravelweg met veel stof, veel Wats, kleine dorpjes etc, etc. Eigenlijk ontbraken alleen de heuvels. Klaas had een mooie naam bedacht voor de route; de compilatie-rit! Wat een fantastische afsluiter voordat we morgen richting Bangkok fietsen. We waren al lekker vroeg in ons hotel/appartement, die zich gelukkig weer op de verwachte locatie bevond, en konden zo nog even een laatste wasje doen en lekker even over de markt struinen. In verband met de zon hangen er allemaal doeken tussen de kraampjes en die zijn niet op onze lengte berekend. We liepen dus constant gebogen tussen de kraampjes en het was er bloedheet. We hebben dus maar even een plekje met airconditioning opgezocht. Wat zullen we de warmte gaan missen, ook al gutst het zweet soms uit alle poriën. We hoeven niet na te denken wat we aan zullen trekken, we moeten er eerder om denken dat we ons goed in blijven smeren.

Afstand 50 km (3.258) hoogtemeters 25 (17.069)

Morgen dan echt de laatste fietsdag... waarbij de laatse route dezelfde is als onze eerste route in 2019, maar dan in tegenovergestelde richting

22 januari Van Chachoengsao naar Airport Bangkok

Daar was ie dan: Onze laatste fietsdag en wat voor een! Van rustige landweggetjes naar een 4-baans snelweg waarbij we voor het laatste stuk toch maar even onze helmen hebben opgezet. En we dachten dat we van tevoren alles hadden geregeld m.b.t. fietsdozen maar zoals we inmiddels gewend zijn liep het toch een beetje anders. Vorige week hadden we een fietsenzaak een mail gestuurd en de de vriendelijke mevrouw, die we ontmoetten voor de boot naar Koh Samed, had voor ons gebeld naar die fietsenzaak om te regelen dat we maandag de fietsen ingepakt in dozen konden krijgen. Maar.....aangekomen bij de fietswinkel hadden ze geen dozen meer en ze konden ook geen dozen regelen.... ze stuurden ons eigenlijk gewoon weg met de boodschap "pech gehad". Dit waren we niet gewend de afgelopen weken dus dat was ook even omschakelen. Vervolgens hebben we 3 fietsenwinkels gebeld, maar niemand had dozen. Alle andere fietsenwinkels waren dicht op maandag.... Eerst maar even onze koppen bij elkaar gestoken onder het genot van een lekkere Thaise lunch en we besloten naar het vliegveld te fietsen en daar onze fietsen in een bagage opslag te plaatsen. We kunnen dan nog op zoek naar dozen of karton en later terugkomen. Bij de tweede bagage-opslag-zaak lukte het om onze fietsen te stallen. Na enig rondvragen kwamen we er vervolgens achter dat er een postkantoor op het vliegveld zit die ook pakketjes inpakt en navraag leerde dat ze onze fietsen morgen in een doos konden pakken. Wij dus toch wel een beetje (behoorlijk) opgelucht dat we toch iets hebben kunnen regelen en konden met een gerust hart naar ons hotel in centrum Bangkok. Het verkeer is daar echt een crime, dus het is maar goed dat we niet naar het hotel zijn gefietst! Maar gelukkig is ons hotel een oase van rust in de hectische stad en kunnen we toch een beetje rustig afbouwen en hebben we in een leuke streetfood-tentje een lekker biertje / coctail gedronken op het feit dat we onze fietstocht zonder ongemakken in goede gezondheid hebben volbracht. Afstand 50 km (totaal 3.308) hoogtemeters 70 (totaal 17.139)

Dinsdag 23 januari Bangkok

Vanmorgen stond in het teken van het inpakken van de fietsen. Na een vroeg ontbijt zijn we met de metro en de skytrain naar het vliegveld gereisd (1 uur reizen) en de fietsen weer opgehaald uit de bagage-opslag, gedemonteerd en naar het postkantoor. Daar bleek dat ze vaste formaten van dozen hebben dat ze met wat creativiteit per fiets 5 dozen nodig hadden. Helaas konden ze de doos niet op de maximale maat van de luchtvaartmaatschappij maken. We hebben nu dus wel de fietsen in dozen, maar we overschrijden de maximale afmetingen. We hebben besloten de dozen niet zelf meer aan te passen maar het er op aan te laten komen wanneer we donderdag inchecken...🤞. Als de dozen dan niet mee mogen of dat we een enorm bedrag moeten bijbetalen, kunnen we altijd nog actie ondernemen.

Uiteindelijk waren we rond 13.00 weer in het hotel en kunnen we het dozenprobleem, liggend aan de rand van het zwembad, even loslaten en schrijven we (voorlopig) ons laatste verhaal

Afgelopen reis hebben we wel geleerd om los te laten, flexibel te zijn, roeien met de riemen die we hebben, omgaan met onverwachte omstandigheden, omgooien van plannen en toch vooral ontzettend te genieten. Het was soms zwaar, smerig, vermoeiend en uitdagend,  maar vooral hebben we genoten van de schoonheid van de natuur, de mensen, ontspanning (door inspanning), prachtige routes, strand, zee en de zon. We hebben samen een fantastische reis gehad en hebben zo ontzettend veel meegemaakt dat we blij zijn dat we alles hebben opgeschreven. Wij vinden het super leuk dat jullie zo een beetje met ons mee zijn gereisd! Zo'n reis maak je samen, maar hierbij is de steun van ouders, familie en vrienden erg belangrijk. En natuurlijk onze werkgevers en collega's die de ruimte geven om 2 maanden te reizen. En ja.....we hebben al weer nieuwe plannen, want het fietsend reizen/rondtrekken bevalt ons uitstekend. We hopen Azië daarom ook over een aantal jaartjes weer een tijdje te zien en te ervaren.

We gaan hier nu nog even nagenieten en vliegen donderdag fijn weer naar ons koude kikkerlandje, naar Fryslân, ús Heitelân. "De ein fan elke reis is it paad werom!"   https://m.youtube.com/watch?v=GbRJWM0U-zs

Tot snel 😘

Leafs Klaas & Grietje

1. Marcia:
    23 januari 2024
    Genoten van jullie verhalen. Ook ik ga de avonturen missen en kijk uit naar jullie volgende fietsreis. Voor nu een goede reis naar huis gewenst. Duim dat de dozen geen gedoe opleveren en goed aankomen in NL.
  2. Jan en Janny:
    23 januari 2024
    Mooi om mee tereizen. Wat een belevenis. Hele voorspoedige reis terug. Leafs en groeten Van ons.
  3. Aukje:
    23 januari 2024
    Mooi om sa mei jimme mei te lezzen!
    Goeie reis werwerom en tot gau!!
    Groetjes Aukje
  4. Stefan Leferink:
    23 januari 2024
    Bedankt voor de mooie verhalen! Goede terugreis gewenst en tot snel Klaas!
  5. Carola:
    23 januari 2024
    Dank jullie wel dat ik een stuk” mee mocht reizen”. Wat een fantastisch avontuur. Goeie reis donderdag .
  6. Erwin:
    23 januari 2024
    Was superleuk om elke keer jullie avonturen te lezen!
  7. Heit en Mem:
    23 januari 2024
    Fijn dat jim sa genietsje kinne.
    It is prachtich om mei jim mei te reizigjen. Goede reis nei jim thús. Oant gau. Kr.
  8. Maartje:
    23 januari 2024
    Wat een fantastich mooie reis hebben jullie gemaakt. Het was mooi om alles mee te beleven. Goede reis en tot snel!
  9. Hetty:
    24 januari 2024
    Heel leuk om op deze manier, op afstand, mee te genieten van jullie belevenissen. Goede reis!
  10. Sylvia:
    24 januari 2024
    Wat een gave reis Grietje! En Klaas natuurlijk. Een goeie terugreis gewenst en tot snel in Amersfoort.

Jouw reactie