Hout (kunst, kop, kermis)

19 januari 2024 - Pattaya, Thailand

We zijn weer op het vasteland en hebben echt heerlijke dagen op het eiland achter de rug. Even geen 80 km fietsen, maar lui worden van het liggen in een hangmatje en heerlijk lezen, wandelen en relaxen. Geniet naar even een beetje mee van de zon, strand en zeedagen;

Zondag 14 januari  - donderdag 18 januari Koh Samed

En het rustig afbouwen is begonnen. We hadden eerst gedacht dat we pas op maandag naar het eiland gingen want het resortje waar we naar toe wilden was dan pas vrij, maar we hebben besloten eerst 1 overnachting in een drukker gedeelte met vele hotels, strandtenten, bars, vuurshows etc. te verblijven en daarna zo snel mogelijk naar ons terugtrekplekje voor 3 nachten. En wanneer je een plekje boekt voor 3 nachten dan hoop je dat het een plek is om lekker bij te komen en niet dat het toch anders is dan verwacht. Maar het heeft onze verwachtingen overtroffen! Wat een heerlijke plek! Een prachtig vrijstaand houten huisje met zeezicht (en zicht op zonsopgang vanaf je bed), ligbedjes, hangmatjes en strandstoelen overal en heel weinig mensen zorgden voor een zeer relaxte en onvergetelijke periode van deze reis. Geweldig ontbijt en een bijzondere gastvrouw die met haar creatieve uitingen in kleine schilderijtjes op hout, teksten, beschilderde tafels etc. een persoonlijke noot toevoegde aan de accommodatie. Grietje vroeg of ze een schilderijtje kon kopen, maar ze verkocht niets. Op de laatste dag kwam ze echter met een klein schilderijtje aanzetten die ze cadeau wilde doen. Zo ontzettend leuk en het past gelukkig in de fietstas. De hele sfeer, de locatie, het strand en als afscheidskado dit bijzondere en persoonlijk schilderijtje kun je toch weer scharen onder de bijzondere ontmoetingen die we onze hele reis al hebben mogen meemaken. Moeilijk om dit allemaal te beschrijven, maar hele dierbare herinneringen blijven aan dit eilandje.

Donderdag 18 januari Koh Samed naar Tambon Phla

En dan is het moment aangebroken dat je deze heerlijke plek weer moet verlaten.... terug naar de wal. We wilden de boot van 10 uur nemen, want dan zouden we rond 11.30 weer kunnen fietsen. De heenreis gingen we met de "langzame" boot in 50 minuten naar het eiland en voor de terugreis hadden we ook een kaartje voor deze boot. Echter bleken er maar 4 passagiers te zijn en werd een speedboot ingezet waarbij we over een vlakke zee in een kwartier weer het vasteland hadden bereikt. Wat een leuke afsluiter van dit bezoek. Zo werden we snel weer herenigd met onze fietsen en zaten we al snel weer met een big smile op de fiets, want dat is toch wel fantastisch hoor! We hebben besloten om nog even wat langer bij de kust te blijven en daarna nog wat sightseeing door het binnenland richting eindbestemming Bangkok. Het is 34 graden, dus een verkoelend briesje van zee is fijn. Via wat raffinaderijen en een vissersdorp waar Urk beslist jaloers op zou zijn, naar onze eindbestemming van vandaag en na deze gedane arbeid was het ook hier bij het zwembad goed rusten. Daar besloten we ook om richting Pattaya te gaan, de grootste h.....kast van Thailand, echter met als doel een bijzondere houten tempel. Dan kun je net zo goed de stad ook even meepikken nietwaar!

Maar eerst nog even onze "bijzondere ontmoeting" van de dag.; er zit een klein Grieks restaurant vlak bij ons hotel (Littel Greek (nee geen spelfout van ons, maar van de Thaise eigenaar). Na weken Thai food leek het ons toch wel eens lekker voor de verandering. Wat is er dan lekkerder dan Grieks eten, ons tweede favoriete vakantieland. Het is een mini restaurantje met twee tafeltjes, aangekleed met een Griekse vlag en de bekende blauwe kleur op de kozijnen. Na een brul van Klaas kwam er een enigszins stevige man (achteraf Duitser) naar buiten en hij maakte inderdaad Grieks eten (en Duits), maar zijn vrouw maakte Thais eten welke voornamelijk wordt afgehaald want de bezorgbrommertjes vlogen af en aan. We hebben heerlijk gegeten met Ouzo, biertje, rode wijn, Tzaziki, Souvlaki, Griekse salade en bijzondere gesprekken met gastheer Thomas uit Cuxhaven en zijn vrouw Koi. Wat een topavond! We kregen ook nog kaas, zelfgemaakte brood en salami mee voor ontbijt en dat is ook heel anders dan de bekende toast met ei in het hotel. Terug op de fiets is zo slecht nog niet.

Afstand 59 km (3.052) hoogtemeters 100 (16.419)

Vrijdag 19 januari,  van Tambon Phla naar Pattaya

Toen er gisteravond bij het restaurantje werd gezegd dat er 'echte' rode wijn was en niet van die Thaise bocht, ging Grietje overstag en brak haar eigen afspraak om niet te drinken als er de volgende dag gefietst moet worden.... En zoals in Duitsland gebruikelijk is 1 glaasje direct een enorme bel en toen er later een ouzo werd aangeboden werd ook die niet afgeslagen..... Inmiddels weet ze weer waarom ze die afspraak ook alweer gemaakt had want vanmorgen enorme pap in de benen en een houten kop (of er moet juist meer alcohol gedronken worden om het lichaam er een beetje aan te laten wennen).

Vandaag nog een laatste dag richting zee. Via mooie natuur en leuke dorpjes naar het enorm drukke Pattaya wat volloopt met zowel mannen die op zoek zijn en vrouwen die het gezochte aanbieden. Maar er is ook een bijzondere houten tempel waarbij elk klein detail met de hand uit hout is gesneden en de onderdelen zijn zonder metalen spijkers in elkaar gezet. Een Thaise miljardair liet vanaf 1981 de tempel bouwen en deze is nog niet af. Hij zelf is inmiddels overleden.. Het leek ons leuk om dit bouwwerk te zien. Nadat we lekker vroeg in ons hotel waren besloten we eerst even lekker op een strandbedje uit te rusten en aan het einde van de middag even langs het houten bouwwerk te fietsen. Nou...dat had je gedacht! Een grote muur zorgde er voor dat er van een afstand niets te zien was, er waren parkeermeneren, bussen en kaartverkopers. Het was meer een soort kermis waarbij ook nog op een olifant gereden kon worden en dansen werden opgevoerd. Onze gedachte om even langs te gaan en wat foto's te nemen ging dus niet op zonder dat we omgerekend ongeveer € 38 betaalden. De lol verging ons bij de ingang al en hebben daar ter plekke besloten het houten bouwsel niet zelf te aanschouwen maar weer richting strand te fietsen waar we heerlijk van de zonsondergang hebben genoten en plannen voor morgen hebben gemaakt. Vanavond is het een enorme drukte op straat met de vele kroegen en "dans"gelegenheden. Morgen gaan we weer een stukje naar het binnenland om niet alleen maar door de vele bebouwing en fabrieken richting Bangkok te fietsen, maar nog een stuk natuur, dorpjes en de kleinere weggetjes. Dus voor nu nemen we afscheid van het strand en de zee, maar gelukkig blijft de zon.

Afstand 65 km (3.117) hoogtemeters 350 (16.769)

En ineens zijn er al 8 weken voorbij en naderen we het einde van onze reis, maar gelukkig kunnen we nog 3 dagen fietsen voordat we ons weer gaan voorbereiden op de terugreis. We realiseren ons ook dat dit alweer ons een-na-laatste verhaal is. Ons laatste verhaal (van deze reis) zal maandag of dinsdag komen en kunnen jullie nog even blijven meegenieten van onze laatste fietsbelevenissen. Tot snel!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Heit en Mem:
    19 januari 2024
    Sa te hearren ferhaaste jim jim net. Foar de kommende dagen in protte fytswille. Wij sjogge d'r nei út jim wer te sjen, mar sille jim prachtige ferhalen misse. Krûper H&M
  2. Annelies en Geert:
    19 januari 2024
    Wat zal dat een verandering worden wanneer jullie hier terug in het apenland komen.......
    Welkom !

Jouw reactie