We see the sea / Halfbakken

14 januari 2024 - Koh Samet, Thailand

Na 7 weken hebben we eindelijk de zee gezien. En om naar Thailand te gaan, zonder de kust mee te pakken, vonden we ook zonde dus we fietsen via de kust naar Bangkok. We hebben nog anderhalve week vakantie (het gaat nu echt snel) en de afgelopen dagen weer vele mooie tochten gemaakt. Geniet maar even een beetje mee van onze belevenissen:

Maandag 8 januari van Klong Hat naar Pong Nam Ron

Vanmorgen werd Klaas badend in het zweet en misselijk wakker. Zou het eten niet goed zijn of was het een reactie op de mogelijke rit naar Cambodja waar hij 5 jaar geleden zo ziek geweest is? We zien dit als een teken om daar niet weer naar toe te gaan en toch maar van de grens af te buigen. Daar kwam nog bij dat Grietje last had van de keel door al het airco geweld en we hadden echt zoiets van, hoe lang houden we het nog vol, reageert het lichaam misschien om aan te geven dat het fietsen genoeg is geweest? Kort na de start van onze rit waren de misselijkheid en pijntjes echter verdwenen en hebben we intens genoten van een prachtige etappe. En dit was eigenlijk een rit waar alles van klopte. Prachtige natuur, mooie heuvels, wind in de rug, vriendelijke mensen en aan einde een prachtige accomodatie met een zwembad en prachtig uitzicht over de heuvels, hele grote kamer, heerlijk eten en dat voor een vriendelijke prijs. Dus een van de mooiste routes en een van de mooiste accomodaties tot nu toe. Daar doe je het als fietser toch wel een beetje voor. Nou als je dit soort routes fietst vergeet je alles even en is het volle pot genieten. Ontspanning door inspanning! We hebben genoten en realiseerden ons aan het einde van de dag dat deze rit wel eens de laatste wel heel bijzondere etappe door het ontoeristische binnenland kan worden. Het is daarom deze keer echt moeilijk te beschrijven wat je allemaal ziet, meemaakt en voelt en vooral het laatste stuk langs een prachtig meer en bergen waar je dan met je tweeën fietst waarbij we het idee hadden dat we alleen op de wereld waren. Zo mooi en niemand anders die het op dat moment ziet! Morgen gaan we naar Chanthaburi, een stad met Franse invloeden, waar we 2 nachten blijven voordat we definitief naar de kust gaan. Vanmiddag lagen we om half 3 al bij het prachtige zwembad en na een paar uur zijn we gewoon weer volledig uitgerust en zouden we weer volop verder kunnen. Echter we hebben nu wel besloten dat we gaan afbouwen omdat we anders over enkele weken in NL wel in een heel groot gat vallen. Vandaag dus echt een topdag!

Afstand 73 (2.681) hoogtemeters 522 (15.484)

Dinsdag 9 januari van Pong Nam Ron naar Chanthaburi

Vandaag een korte etappe en we fietsen via binnenwegen naar de stad. Niet spectaculair maar hoe dichter bevolkt hoe leuk om te zien dat de bebouwing veranderd. Wel hebben we voor de eerste keer ons hondenfluitje gebruikt (scheidsrechtersfluit van Klaas) omdat de honden wat agressiever zijn. Het fluitje maant niet alleen voetballers tot de orde, maar werkt dus ook op honden en er hoeft geen kaart getrokken te worden. We hebben een hotelletje in het centrum wat ons aan thuis doet denken vanwege de zelfde kleurstelling met een enorm verschil dat de houtkachel hier niet opgestookt hoeft te worden. De stad heeft een beetje een artistieke sfeer met hele oude gebouwen, kleine steegjes, water met bruggetjes en leuke barretjes. En omdat we morgen niet fietsen hebben we er lekkere coctail(s)/biertje(s) op gedronken.

Afstand 46 (2.727) hoogtemeters 100 (15.584)

Woensdag 10 januari

Vandaag een lekkere relaxte dag waarbij we een museum wilden bezoeken. Die lag echter buiten de stad dus hebben toch de fiets maar weer gepakt. Het maritieme museum zal vast heel informatief zijn, maar helaas werd niet alles vertaald. Wel leuk om een stukje historie van de zeevaart en handel in deze regio te zien. Het is vandaag zo heet dat we na het museum een winkelcentrum in zijn ingedoken met heerlijke airco. Gelukkig vonden we daar ook een nieuwe telefoonhouder voor op de fiets, want de oude staat op punt van instorten. Inmiddels hadden we tijdens onze reis al in ongeveer 10 winkels gevraagd naar zo'n houder, maar die schijnen niet veel verkocht te worden. En het werd weer tijd om onze spieren even lekker te laten masseren en volgens Google zat er een salon met goede beoordelingen in de buurt. Toen we volgens de navigatie de salon bereikt hadden gingen we naar binnen en hebben beiden een uur massage geboekt. Toen ik (G) eenmaal lag bedacht ik me wel dat dit er anders uitzag dan op de plaatjes, maar toen de masseuse begon met 'masseren ' bekroop toch echt het gevoel dat er iets niet klopte. Deze masseur had duidelijk geen massagediploma, maar wreef er maar wat op los. De rest laten we maar in het midden!  Toen we even later de salon verlieten kwamen we net even verderop de salon tegen die we op de foto gezien hadden.... We zijn toch s'avonds nog in de herkansing gegaan en hebben direct de verdubbelaar ingezet: 2 uur een heerlijke maar o zo stevige massage gehad. Alles weer vergeten en heerlijk relaxt naar het hotel. (Toch nog 16 km gefietst van en naar het museum en de stad)

Donderdag 11 januari van Chanthaburi naar Trat

We hadden vandaag twee keuzes; of een snelle route via de snelweg (69 km) of de mooie route via de binnenwegen en zo weinig mogelijk snelweg (83 km). Uiteraard is het de laatste geworden, want die extra kilometers zijn inmiddels een peulenschil, en omdat we tevens richting kust gaan was er weer een verandering van landschap en route. Eerst de stad uit maar daarna al vrij gauw prachtige weggetjes tussen de bergen door met wat lichte klimmetjes. Een erg hoog vochtigheidsgehalte en een temperatuur die uiteindelijk opliep naar 38 graden zorgde ervoor dat we veel vocht verloren en we moeten er dan goed om denken dat we heel veel drinken. We zaten op totaal een 7 liter water en daarnaast nog de spa, colaatje, drinkyoghurt die we ook nog nuttigen, dus alle hens aan dek om het vochtgehalte op peil te houden. Toch ging het prima en tegen drieën naderden we Trat al en kwamen terecht in een prachtig hotel aan een rivier met mooi uitzicht vanaf ons balkon/terras. Nog even over het weer; vandaag werd mogelijk onweer voorspeld, maar we hebben alleen gemerkt dat het lekker bewolkt was en dat ons dat prima voldeed. Het was echter wel drukkend warm, dus een buitje zou niet eens zo verkeerd zijn, maar we willen absoluut niet klagen over de warmte en droogte en genieten er juist voornamelijk van. In NL smachten ze om zonnestralen en warmte en wij graag de zon even achter de wolken zien verdwijnen en iets minder drukkend warm. Omgekeerde wereld.

Het oorspronkelijke idee om vandaag naar Trat te fietsen was om morgen met de veerboot naar het eiland Koh Kut (ja heet echt zo) te gaan. Vanmiddag bij de receptie van het hotel echter te horen gekregen dat de fietsen niet mee kunnen met de boot. Er is nog wel een ander eiland, maar daar is het zo steil, dat daar niet fatsoenlijk te fietsen is. Daarnaast wordt het er erg druk in de weekenden.... Dus onze flexibele plannen worden nogmaals bijgesteld en fietsen we over het vasteland langs de zuidkust en hopen daar nog wat leuke strandjes tegen te komen. Het is wel de bedoeling dat we later nog naar een eilandje gaan, maar dan doordeweeks en hiervoor zijn nog heel veel accomodaties beschikbaar. Maar in ieder geval zullen we morgen de zee gaan zien!

Afstand 83 km (2.829) hoogtemeters 450 (16.034)

Vrijdag 12 januari van Trat naar Laem Sing

Vandaag was het eindenlijk zover; na 7 weken nu richting de kust. Echter het eerste stuk van de route (ongeveer 40 km) moest helaas via de autoweg en dat gaat wel snel, maar niet leuk fietsen. Daarnaast is het drukkend warm en het asfalt maakt het extra warm waardoor we al heel snel kletsnat van het zweet zijn. Gelukkig voldoende mogelijkheden om water te kopen onderweg zodat we onze bidons regelmatig met koud water kunnen bijvullen en niet alleen maar warm water hoeven te drinken. Gelukkig waren de laatste bijna 25 km wel heel erg leuk en kwamen we op goede weggetjes door leuke plaatsjes en kleine stadjes en vlak voor onze overnachting daar was dan eindelijk de zee. Stonden we eerst nog bij een verkeerd resort en de drie dames achter de balie snapten er niets van. Nadat we de boekingsbevestiging hadden laten zien verwezen ze ons naar een iets verderop gelegen hotel...oeps... Intussen werden we "achtervolgd" door een Thai op de fiets die ons iets probeerde duidelijk te maken (Volgens ons wilde hij graag dat we met hem meegingen voor een overnachting) maar toen hij in de gaten kreeg dat we definitief een kamer hadden geboekt fietste hij weg. Daarna snel douchen en richting strand wat door de omringende bergen en een eilandje voor de kust wel wat leek op de Griekse kust. Het mooie was dat we het strand bijna alleen hadden en met een heerlijke windje, lekkere hapjes en drankjes, was het gewoon genieten. We realiseren ons dat dit echt een kadootje was en dat morgen er wel iets meer mensen aan de kust bivakkeren. Er schijnt komend weekend een festival te zijn en als we zien wat voor kraampjes er allemaal worden neergezet, dan verwachten ze hier veel mensen. We gaan dan ook morgen weer verder langs de kust fietsen en kijken waar we uitkomen.

Afstand 68 km (2.897, we naderen de 3 duizend km) hoogtemeters 100 (16.134)

Zaterdag 13 januari, van Laem Sing naar Laem Maphim (kust)

Vandaag stond er een route langs de kust op het programma met meredeel fietspad volgens onze routeplanner. Nou dat fietspad was meer een vluchtstrook en de kustweg was na 15 km al binnenland. Het eerste stuk was een prachtige route door mangroves met krabkweekbedrijven waarbij de inhammen van de zee tot ver landinwaarts te zien en te volgen waren. Daarna volgde een vrij eentonige grotere weg en tot een km voor aankomst geen zee te zien. Gelukkig kwamen we wel aan in een leuk plaatsje met allemaal gezellige tentjes en een hotel met zwembad op het dak en door onze vroege aankomst waren we daarmee de eerste uren duidelijk zoet want we waren lange tijd de enige zwembadgasten. Daarna nog even strandtentje bezocht met heerlijke kleine hapjes waaronder gebakken garnalen en een mooie zonsondergang en daardoor weer een hele leuke afsluiter van de dag. In de avond zouden we nog wat gaan eten, maar te lang bij een gezellige Ierse pub gezeten voor drankje en vanaf half 9 alle keukens dicht. Klaas had de smoor in en Grietje bleef heel rustig en einde verhaal was een klein dineetje met toast en salade via de 7Eleven op het balkon van onze kamer. Eind goed al goed.

Afstand 71 km (2.968) hoogtemeters 185 (16.319)

Zondag 14 januari van Laem Maphim naar Koh Samed (eiland voor de kust van Thailand)

Vandaag zouden we dus met de fiets naar het eiland Koh Samed om daar een paar dagen te blijven en een beetje af te kicken van het fietsen.  Maar; inmiddels zitten we wel op het eiland ZONDER fietsen! En was het een paar dagen geleden nog een reden om niet naar een eilandje te gaan, nu hadden we al een accomodatie geboekt en de zeer informatieve mevrouw van de toeristeninformatie/kaartjesverkoper verzekerde ons dat de fietsen bij hun op een bewaakt parkeerterrein konden staan en overtollige bagage mocht bij hun in het kantoortje staan. Ze vertelde dat er geen fietsen het eiland op mogen omdat het een Nationaal Park is. Voor de zekerheid heeft ze nog met de parkbeheerder gebeld, maar het mag echt niet. Op het eiland kunnen we wel een scooter huren. Op de vraag waarom we geen fiets mee mogen nemen maar wel een milieu-onvriendelijke scooter konden huren antwoordde ze met een grote glimlach: "This is Thailand". Nadat we waren omgeschakeld en afscheid durfden te nemen van onze fietsen hebben we ons er aanovergegeven en werden we even later met een brommer met zijspan naar de pier gebracht. Met een boot uit de 50e jaren de overtocht gemaakt en na een kleine 45 minuten varen kwamen we bij de pier van het eiland aan. Een bijzondere gewaarwording, want er stond een soort beeld van een boos mannengezicht met hele dikke tieten in het water als welkom. Gelukkig hebben we een vriend die vandaag jarig is en die we nog een smeuïge verjaardagsboodschap wilden sturen en hopelijk was het naar wens.......... Op het eiland aangekomen wanen wij ons in een heel andere wereld. Allemaal kroegjes, barretjes, eetcafeetjes en veel toeristen. Beslist even wennen! Voor de eerste avond zitten we in het drukste gedeelte van het eiland en is er veel vertier en vanavond een vuurshow op het strand. Maar morgen gaan we 3 nachten naar een kleiner resortje met minder vertier en zullen we ons echt even over moeten geven aan het eilandleven. We gaan dus even uit de lucht en bijkomen van al onze fietstochten gaan donderdag weer naar de wal voor de laatste etappes naar Bangkok.

Afstand totaal 30 km waarvan 5 met de boot (2.993) hoogtemeters 65 (16.384)

Een confronterend feit na zoveel weken fietsen is dat je echt halfbakken bruin wordt. De handen bovenop zijn bruin, maar de vingers een stuk minder. De nek is bruin, maar zodra het fietsshirt uit gaat is er een heel duidelijk verschil te zien. De zonnebril zorgt ook voor charmante strepen, maar de benen!!!... Klaas draagt nog een korte (zwem)broek, waardoor het verschil niet zo opvalt maar zelf zie ik (G dus) er in bikini echt niet uit! Op zich niet erg, want ze laten ons heus wel lopen, maar een burkini zou niet misstaan 😉. En dan moet ik binnenkort ook weer een ultrakort korfbalrokje aantrekken....misschien is dat echter een goede afleiding voor de tegenstander. Misschien lukt het de komende dagen een beetje bij te kleuren....

1. Aukje:
    14 januari 2024
    Weer erg leuk om jullie verhalen te lezen. Lekker genieten nog even. En met dat korfbal rokje komt het wel goed 😉
  2. Marcia:
    14 januari 2024
    Wat een heerlijke avonturen Grietje en Klaas. Geniet de komende dagen van elkaar, de mooie plek en de zon. Duim dat je een beetje bij kleurt Grietje, al zal het beeld van de benen bijzonder zijn
  3. Annelies en Geert:
    15 januari 2024
    Wat een mooie verhalen !
    Blijf alert op jullie eten en zorg goed voor jullie gezondheid !
    Klaas, mag ik die scheidsrechtersfluit een keertje lenen ?
    Lieve groeten uit Maastricht !
  4. Irene:
    16 januari 2024
    Mooie verhalen in te lezen. We willen nu natuurlijk zien hoe dat eruit ziet in bikini hahaha
  5. Carola:
    19 januari 2024
    Wat een mooi avontuur weer. Stoere friezen zijn jullie. Geniet en niet met mate! Liefs Carola.
  6. Carola:
    20 januari 2024