Relaxed begin van 2024

7 januari 2024 - Tambon Khlong Hat, Thailand

De afgelopen dagen zijn  de routes wat minder heftig dan in het begin en zo nu en dan kan het overkomen dat het op elkaar lijkt. Maar al fietsend zien wij het landschap veranderen. Bijvoorbeeld van begroeiing of bouwstijlen en van netheid van de winkeltjes. Wij vinden het erg leuk dat we jullie zo een beetje deelgenoot kunnen maken van onze reis, waarbij we zelf verwachten dat het de komende tijd iets minder heftig zal worden, misschien zelfs minder spannend om te lezen. Hoe dan ook; geniet mee van onze belevenissen de afgelopen dagen.

Dinsdag 2 januari van Roi-Et naar Suwannaphum

Vandaag verlaten we na een hele leuke jaarwisseling en relaxte dagen Roi-Et beginnen met onze goede voornemen om het iets relaxter aan te doen. Maar op een of andere manier zoeken we altijd weer de uitdaging, dus we zijn zelf ook benieuwd hoe we hier mee om zullen gaan. We hebben de wind in de rug, de wegen zijn prima en de hoogtemeters te verwaarlozen. Dus perfecte omstandigheden om wat rustiger aan te kunnen doen en evt wat meer cultuur te snuiven. Het voelt als het tweede deel van onze reis. Het doel is om via de kust, of zelfs een eilandje, naar Bangkok te fietsen (een leuke omweg dachten we zelf) waar we ruim 3 weken over kunnen doen. Maar eerst nog mooi door het prachtige binnenland van Thailand. Vandaag een vlakke route waarbij we de natuur geleidelijk aan zien veranderen. Het wordt op sommige gedeeltes wat meer bebost en dat is met een temperatuur van om en nabij 35 graden best aangenaam. De benen zijn weer wat fitter en de wind staat gunstig dus dat was prima te handelen. We worden weer vriendelijk begroet met een 'happy newyear' en vele 'hello's' wat eigenlijk nooit begint te vervelen. De koeien, bizons en natuurlijk de honden ontbraken ook hier niet, maar we kwamen ook nog een slang op ons pad tegen. Klaas is nogal angstig voor deze beesten, dus het tempo werd even snel opgevoerd. En omdat je niet weet hoe ze reageren en of ze giftig zijn moet je natuurlijk altijd voorzichtig zijn. Omdat één van ons nogal eens de neiging heeft een beetje te overdrijven is de slang op de foto gezet (voordat deze slang uiteindelijk in de verhalen naar voren komt als een enorme python 😉). Veilig en wel kwamen we rond 14.00 aan in ons hotel in een leuk stadje en hadden dus nog ruim tijd om eindelijk weer eens een masseur te bezoeken. In Roi-Et waren die gesloten, maar vanaf 2 januari start het gewone leven hier ook weer op. De aangewezen locaties op Google.maps waren inmiddels gestopt blijkbaar, maar al wandelend kwamen we in een klein straatje een bordje tegen met "massage". Gelukkig voor ons was de masseuse net klaar, maar ze sprak geen Engels. De klant die net klaar was, sprak dat echter heel goed dus na de gewenste instructies (heel voorzichtig met de bovenbenen en liever niet over ons heen lopen) liet zij ons in vertrouwde handen achter en hadden we beiden na elkaar een welverdiende massage van een mevrouw die we wel mee naar huis wilden nemen. Volledig relaxt doken we 's avonds ons keiharde bedje in en waren erg blij dat de spiertjes iets soepeler zijn gemaakt.

Afstand 67 km (2.211) hoogtemeters 110 (14.010)

Woensdag 3 januari van Suwannaphum naar Satuek

Vandaag weer een wat langere etappe omdat het weer lastig was een accomodatie te vinden om te overnachten. Grietje heeft deze reis inmiddels al heel wat uren uitzoekwerk hiervoor achter de rug en is soms gewoon niet leuk om te doen, maar wel noodzakelijk. We hebben vandaag weer de balans opgemaakt voor de komende periode wat we nog willen en wat haalbaar is. Immers alles moet wel goed blijven gaan en de planning wil door omstandigheden wel eens veranderen  De route van vandaag was afwisselend v.w.b de wegen. Sommige stukken grotere wegen waar je lekker door kon trappen zonder afbreuk van het prachtige landschap. Dan weer wat kleinere wegen met leuke dorpjes en vergezichten en tenslotte ook weer de zand en grindpaadjes dwars door de natuur en landerijen waar verschillende soorten runderen vrijuit liepen te grazen. Op een 20 km voor het eindpunt nog door een dorp gefietst waar ze op diverse plaatsen olifanten hielden en het blijft altijd indrukwekkend om deze grote beesten te zien. Gelukkig zijn op diverse plaatsen in Thailand de shows met olifanten aan banden gelegd en deze beesten zagen er een stuk gelukkiger uit dan de vorige types die we troffen. In een van de laatste dorpjes waar we stopten voor wat drinken was een ouder echtpaar, waarbij de vrouw direct wegrende toen ze ons zag stoppen. Maar ze kwam echter snel terug met een beschreven A4-tje met getallen in Thais en Engels en enkele volzinnen die ze graag op ons wilde uitoefenen. Haar uitspraak was echter dusdanig dat we er niets van begrepen. Op het briefje stond bijvoorbeeld "thank you to come to our place, it is very nice to meet you". Ze was blij dat ze het briefje weer eens kon gebruiken denken we. Onze eigen uitspraak schijnt trouwens ook onbegrijpelijk te zijn. De mevrouw vroeg ons waar we naar toe fietsen en wij vertelden de plaatsnaam volgens onze uitspraak: Saaatuuuèk. Toen ze ons echter niet begrijpend aankeek lieten we de plaatsnaam op de telefoon zien, en zei ze "ooooh; Stèk" uitspraak van een vreemde taal blijkt voor beide kanten lastig. Na 88 km kwamen we moe maar voldaan aan en qua kilometers is dit wel ons maximum vinden we. De warmte, de verschillende soorten wegen en met Laos nog steeds een beetje in de benen merken we het wel, echter verveelt het fietsen ons geen moment (gelukkig) en blijft het fietsen door de prachtige landschappen met eindeloze vergezichten en de vriendelijke mensen heel bijzonder en erg mooi om te doen.

Afstand 88 km (2.299) hoogtemeters 75 (14.085)

Donderdag 4 januari, van Satuek naar Buriram

Afgelopen nacht in een hemels bed geslapen, zo heerlijk zacht. Op zich slapen we goed op de harde bedden, maar dan is dit toch wel weer eens fantastisch. Vandaag een korte afstand naar een hotel wat we uitgezocht hebben vanwege een zwembad met ligstoelen. We willen graag even een middagje relaxen, lezen, zwemmen en luieren. Na wederom een zeer afwisselende route fietsen we de stad die bekend staat om hun voetbalclub Buriram United, en racecircuit binnen en gaan via een enorm standbeeld ter ere van Koning Rama I naar ons hotel. Deze ligt vlak naast het voetbalstadion en ademt voetbal uit. Grote voetballen als zitzakken, de kleuren, schermen, fanshop etc. Aangezien er geen wedstrijd is, is het hotel heerlijk rustig en had een mooie last minute aanbieding waarbij we zelfs nog een upgrade kregen naar een 'suite with access to the pool'. Vervolgens vanavond voor een exorbitant bedrag (2000 Baht / ong € 55, voor ons doen tijdens deze reis echt megaveel geld) lekker gegeten waardoor het voordelige hoteltarief ook weer werd rechtgetrokken 😉

Afstand 56 km (2355) hoogtemeters 75 (14.160)

Vrijdag 5 januari van  Buriram naar E-san Khet

Vanmorgen nog even bij het naast gelegen stadion van Buriram United gekeken en zo vrij geweest even door een hek naar binnen te glippen om de prachtige groene grasmat te bewonderen. Daarna de eerste 14 km op een erg drukke autoweg waar we gelukkig goed konden door fietsen op de vluchtstrook. Na 14 km toch blij met de wat rustiger weggetjes  en de bekende dorpjes en prachtige landschappen. De km vlogen voorbij en om half 2 stonden we al bij ons overnachtingsadres. We wilden eerst de bagage even droppen zodat we met alleen de fiets door zouden gaan naar de Khmer-tempel Phanom Rung, bovenop een berg(je) een 10 km verder. De laatste km's naar de tempel was het nog even echt klimmen geblazen (tot 24%) en gelukkig zonder onze bagage naar boven, want anders was het weer een mooi stuk lopen geweest. We mochten er vandaag gratis in ivm de feestdagen en Grietje mocht niet in haar fietsbroek het park in, maar moest iets langs aan terwijl Klaas gewoon in zijn fietsbroek naar binnen mocht. Meten met twee maten?! Gelukkig was Grietje hier (natuurlijk 😉) op voorbereid en mocht ook zij een bezoek brengen aan de prachtige tempel (10e - 13e eeuws) met zijn typische kenmerken en bewerkingen en daarnaast een prachtig uitzicht vanaf de berg over de regio. Dit was de klim beslist de moeite waard! Ineens werden we aangesproken door een Nederlandse man die zei "Jullie zijn waarschijnlijk Klaas en Grietje en zijn op de fiets". We dachten even dat onze lokale beroemdheid was vergroot door mogelijk een van de vele foto's / filmpjes die genomen waren, maar ze hadden onze namen in het entreelogboek zien staan. De twee mannen wonen in Leeuwarden en trekken met een huurauto rond. Na het uitwisselen van een aantal reistips konden wij via een mooie afdaling de 10 km weer fluitend terug fietsen. Weer een prachtige dag met van alles en nog wat en een beetje cultuur.

Afstand 75 km, inclusief 20 km tempel heen en weer zonder bagage (2.430) Hoogtemeters 255 (berg tempel) (14.415)

Zaterdag 6 januari van E-san Khet naar Ban Raboek Kham

Vanmorgen na een erg karig ontbijt met lauwe koffie vertrokken voor meer dan 80 km. Daarnaast ook eindelijk weer eens wat klimmeters en het begon waarrempel weer op de eerste weken te lijken. We doorkruisten een wel heel mooi gebied (de grote autowegen nagelaten) met prachtige palmbomenbossen, weer de eerste bergjes, bijzondere tempels en gelukkig weer een wel heel bijzondere ontmoeting met een Thaise fietser die met twee woorden Engels (please come) ons meetroonde naar een tempel en ons meenam naar de gebedsruimte met een bijzondere monnik die daar zat. Voor hem zaten een paar vrouwen geknield en ook wij gingen door de knieën en ervaarden een bijzondere sfeer met een moment van bewuste stilte. De monnik sprak vervolgens ook gebrekkig Engels, maar met handen en voeten kwamen we tot een soort van gesprek waarna we van onze fiets-Thai elk drie stokjes wierrook moesten aansteken en neerzetten op het altaar in bijzijn van de oppermonnik. De monnik sprak enkele woorden in Thai tot ons en we denken dat hij ons een goede reis wenste. Best een heel gedenkwaardig moment. Dat het mogelijk is om op zo'n manier deze warme connectie te voelen was heel bijzonder. En Grietje mocht 'gewoon' in korte broek naar binnen. Gezegend vervolgden we onze weg via combinatie van autowegen, zandpaden en lokale wegen richting onze eindbestemming. Onderweg nog even gestopt bij een klein winkeltje voor wat drinken waar de eigenaresse ons iets te eten aanbood wat we nog niet kenden, Tamarinde. Het ziet er uit als een hele grote boon, maar is plakkerig en smaakt zoet. Een portie de ze ons aanbood om mee te nemen hebben we toch maar vriendelijk geweigerd. Wel wilde ze graag met zo'n lange vrouw op de foto! Voor vannacht hebben we weer eens een leuk klein vrijstaand bungalowtje bij mensen in de tuin (er staan ongeveer 10 huisjes). Helemaal prima en voelen we ons hier ook gewoon erg "thuis".

Afstand 86 km (2.516) hoogtemeters 298 (14.713)

Zondag 7 januari van Ban Raboek Kham naar Tambon Khlong Hat

Vandaag de langste etappe tot nu toe, boven de 90 km. We fietsen in een uithoek van Thailand waarbij de mogelijkheden om te overnachten zo nu en dan erg dun bezaaid zijn. We willen nu een beetje doorrijden en de combinatie met aanvaardbare overnachtingen op onze route en de daarvoor te maken km maken dat we vandaag dus stevig op de pedalen moesten. (Keuze was 45 of 90 km) met aan het eind 8 km "vals plat" en je kunt spreken van een stevige fietsdag, maar ook niet meer dan dat. De benen zijn goed getraind en tussen de oren zit het ook goed bij ons beiden, dus wat wil je nog meer. De route is een beetje een kopie van die van gisteren. Een mix van autoweg, verharde en onverharde landweggetjes, mooie plaatjes en gelukkig opnieuw de wind mee maakten ook deze route erg aangenaam en mooi om te fietsen. Geen echte "bijzondere ontmoetingen" wel weer vele "hello's" en duimpje omhoog. Mooi om te zien als je door de dorpjes fietst dat veel mensen buiten leven is en ondanks dat het voor de Thai nu winter is. Ze hebben zelf vaak een dikke trui aan, terwijl wij dit echt een heerlijke temperatuur vinden! In het plaatsje waar we overnachten is het kruispunt van de autowegen het middelpunt van het dorp. Er waren wel 3 geschikte slaapplaatsen en zijn op de bonnefooi hier naar toe gefietst en zitten nu op het terras bij onze hotelkamer met een lekkere verse smoothie. Voor de rest een doorgangsstadje met kleine kraampjes en wel 3 7Elevens, dat wel weer!

Afstand 93 km (2.608) hoogtemeters 249 (14.962)

We vermelden bij iedere fietsdag het aantal kilometers en hoogtemeters. Dit is vooral ook voor onszelf om hiervan het overzicht een beetje bij te houden. Voordat we op reis gingen vertelde een collega (van G) dat het hem eigenlijk niet interesseert hoeveel kilo- en hoogtemeters we afleggen, maar dat het belangrijker is dat we het fijn hebben samen en hoeveel zoenen we elkaar geven. Nu ging het ons te ver om die ook dagelijks bij te houden, maar RN, je hoeft er niet over in te zitten hoor!

We zullen nu ook na moeten denken hoe we de komende weken nog door willen brengen, want de einddatum komt in zicht.... We zijn nu vlak bij de grens met Cambodja waar Klaas nog wel een appeltje mee te schillen heeft na onze vorige reis van 2019, maar snel naar de kust lokt ook. Misschien kan allebei nog? De plannen worden concreter maar nog niet helemaal definitief. Na morgen moeten we de keuze maken, dus we slapen er nog even een nachtje over.

Tot de volgende keer!

1. Heit en Mem:
    7 januari 2024
    wat wer in mooi ferhaal. Kr.
  2. Klaaske Hijma:
    7 januari 2024
    Ik smul der wer fan!! Goeie reis fierder......
  3. Ineke De boer:
    14 januari 2024
    Zooooo, wat ongelooflijk mooi schrijven jullie je belevenissen op. Het is net alsof ik meefiets! Al zal ik dat nooit op deze manier kunnen. Want wat jullie doen, ervaren, de onzekerheden in de beslissingen en stappen die gezet moeten worden is lifechanging! In alle opzichten, prachtige cadeautjes met onvergetelijke vergezichten zowel de ongelooflijke (die werkelijk is) reis zelf als wat het met jullie zélf doet. Respect lieve Klaas en Grietje. Smul van de verhalen, dank jullie wel! Geniet van de laatste weken, de tijd vliegt! Dikke tút van Ineke en Gerwin💚