2023-2024 / Afscheids- en welkomstcadeautjes

1 januari 2024 - Tambon Nai Mueang, Thailand

Ten eerste: Gelukkig Nieuwjaar!!! Hopelijk hebben jullie het op een leuke manier gevierd. We vertellen jullie even over onze laatste dagen van 2023 en hoe voor ons het nieuwe jaar begon. Het is maar goed dat je niet alles van tevoren weet en daarom is het ook zo leuk om achteraf zelf deze verhalen ook weer te lezen. We hebben er weer een aantal bijzondere dagen op zitten en hebben op ook op een bijzondere manier oud-en nieuw gevierd. Lees, reis, beleef en geniet mee van onze afgelopen dagen;

28 december van Thakhek (Laos) naar That Phanom (Thailand)

Vandaag gaan we de grens weer over! Terug naar ons geliefde Thailand. Na 15 km fietsen zijn we bijna bij de grensbrug over de Mekong via een brede asfaltweg. Nu hebben we zulke slechte wegen in Laos gehad waarbij we stevig in het zadel bleven zitten, maar Laos wilde ons nog even plagen en dankzij en vervelend diep spoor in de weg viel Klaas. Bijna geen snelheid en geen verkeer dus gelukkig alleen de knie een beetje geschaaft en "zuster" Grietje wist daar wel raad mee! Even een venijnig afscheidscadeautje dus. En waar we gedacht hadden dat we op eigen gelegenheid de brug over zouden kunnen fietsen, kwamen we bedrogen uit. We moesten mee met de oversteek per bus voor een ritje van 4 minuten, waar we een uur op moesten wachten. Maar er zit niets anders op dan wachten.... Tickets gekocht voor de bus (2 personen + 2 fietsen). De fietsen moesten in de bus, helemaal achterin het gangpad, maar alleen onder voorwaarde dat we nog eens 200 Baht betaalden. Dit was niet de eerste, maar gelukkig wel de laatste keer dat we het idee hadden dat we werden besodemieterd in Laos. We hebben het maar zo gelaten, echter de week dat we in Laos hebben rondgetrokken hadden we regelmatig last van "dualpricing" voor buitenlanders en dat tekent volgens ons toch wel een beetje de mentaliteit van de inwoners van Laos, uiteraard de goeie nagelaten. Bij het uitstappen in Thailand troffen we nog "SNUF DE HOND", maar hij ging onze tassen snel voorbij. Toch blij dat we weer terug waren en als je bij de eerste afslag dan ook nog de bekende 7Eleven supermarkt tegenkomt is het echt een beetje thuiskomen. Inmiddels was het al kwart voor 12 en we hadden nog 75 km voor de boeg. De laatste dag via de Mekong rivier en in combinatie met wat grotere wegen en zijwind mee konden we lekker doortrappen. Zo nu en dan ook de kleine paadjes en dorpjes. In een van die dorpjes stopten we bij een winkeltje om wat te drinken. We zagen niemand staan, maar toen hoorden we ineens wat gerommel. Mevrouw lag achter de toonbank te slapen... ze krijgt waarschijnlijk niet veel klandizie. We kochten wat drinken en gingen even bij haar aan een tafeltje zitten. Haar dochter zat er ook en moeder maakte duidelijk dat haar dochter geestelijk niet helemaal in orde was. Met handen en voeten was toch beetje een gesprek met moeder mogelijk en een van de weinige Engelse woorden die ze kende waren van toepassing op Klaas; sexy man! Klaas fleurde nu natuurlijk nog meer op. En ineens stond de dochter op en begon mij (G) te masseren in nek en schouders. Jeetje, wat had zij de juiste plekken te pakken en ging ze met gevoel over de rug. Ik kreeg er gewoon kippenvel van, zo bijzonder. Dit voelde echt als een warm welkom, een bijzonder cadeautje dus.

Omstreeks 5 uur naderden we onze bestemming voor die nacht en zaten in een prachtig nostalgisch familiehotel midden in het centrum. Een hotel waar de koloniale sfeer nog aanwezig is. 's Avonds wandelend naar de Mekong boulevard met gezellige drukte, muziek en eettentjes. Een erg leuk afscheid van de Mekong die we de in vele breedtes hebben gezien de afgelopen weken.

Afstand 90 km (1.955) hoogtemeters  250 (13.076)

29 december van That Panom naar Khamcha-i

Vanmorgen was Grietje behoorlijk minder te spreken over het eten van gisteravond. Een lichte vorm van voedselvergiftiging, waarbij er wel veel misselijkheid was, maar geen overgeven. Een iets minder welkomstdiner dus! Voor het ontbijt gaat een stukje toast er wel in, maar het eten staat erg tegen. Gelukkig staat een vlakke etappe met wind in de rug op het programma, maar de eerste overnachting zit op 60 km.  De route was echter wel prachtig met veel verscillende landschappen en prachtige dorpjes. Het tempo lag een stuk lager dan gebruikelijk want de energie moet rustig verdeeld worden. De plek waar we wilden slapen bleek vol te zijn, dus moetsen we nog een aantal km extra fietsen. Gelukkig kwamen we terecht bij een slaapplek van een erg enthousiaste mevrouw, die zelf veel racefietst. Ze heeft ons zelfs een  massageapparaat geleend voor de benen. Terug bij de Thaise gastvrijheid! Aangezien er geen restaurant in de buurt zit (en G nog niet moet denken aan warm eten) is Klaas even naar het eerstvolgende dorpje gefietst en op de markt wat gegeten en boodschappen gehaald. En hoewel het bed weer knetterhard was, vielen we als een blok in slaap. Bijzonder detail van deze kamer waren de spiegels aan het plafond en aan de muur. Gelukkig was het beddengoed hartstikke fris en schoon, dus we konden gerust onder het dekentje slapen.

afstand 70 km (2.025) hoogtemeters 275 (13.351)

30 december van Khamcha-i naar Phon Thong

Vanmorgen hoorden we om 7 uur geschuifel bij onze deur, waar ook onze fietsen stonden. Klaas dus snel even buiten kijken en daar had de gastvrouw een blad neergezet met koekjes, oploskoffie en een thermoskan met water. Zo ontzettend lief! Even later kwam ze in strakke fietskleding en helm op aanzetten en wilde graag met ons op de foto. Nu heeft ze wel 100 foto's gemaakt die waarschijnlijk wel ergens op Facebook belandden. Even later kwam ze nog met een nieuwjaarscadeautje aanzetten (kleine portemonnee met muntstukjes) en bij afscheid kregen we nog een handgemaakte stoffen schoudertasje om de telefoon in mee te nemen. We werden super enthousiast lang uitgezwaaid en ook dit werd gefilmd. We zijn echt een bijzondere verschijning in dit deel van Thailand waar heel weinig vakantiefietsers komen.  Gelukkig vandaag weer een redelijk vlakke etappe met de wind in de rug, want de energie van Grietje zit in haar grote teen. Gelukkig blijft het beetje ontbijt binnen, maar waar ze normaal nauwelijks terugschakelt bij een klein heuveltje, kon deze nu alleen in het lichtste verzet worden bedwongen. Klaas heeft een zeer relaxte fietsdag en hoeft nauwelijks zijn best te doen en kon des te meer genieten van wederom een prachtige omgeving. Rond 14.00 waren we al bij ons geboekte overnachtingsadres. (Hier zijn weer erg weinig accommodaties die je online kunt boeken) met een prachtige tuin, minizwembadje met twee ligstoelen en restaurant. Aangezien we (weer) de enige gasten waren konden we dus heerlijk rustig bijkomen, lezen en genieten. En gelukkig is de misselijkheid verdwenen en komt de energie weer een beetje terug. We overnachten bij een Zwitser en zijn familie en ze hebben bruin brood, spaghetti en salade. Een perfecte plek om weer wat energie op te bouwen. Morgen gaan ze dicht in verband met oud/nieuw en dus is het geen optie om te blijven. Maar dat is niet erg want we gaan oud en nieuw vieren in een stad op ongeveer 40 km afstand en daar blijven we twee nachten.

Afstand 77 km (2.102) hoogtemeters 320 (13.671)

31 december Phon Thong naar Roi-Et

Vandaag de kortste etappe tot nu toe. Met net iets meeer dan 40 km, weinig hoogtemeters en wind mee kunnen we deze toch wel bestempelen als gemakkelijk. Gelukkig komt Grietje haar energie en eetlust ook weer terug en de leuke route door dorpjes en langs ondergelopen maar vooral groene rijstvelden maakten de route erg aangenaam. Aangekomen in de stad fietsten we direct even langs een fietswinkel want Grietje haar voorband heeft een slag in de velg en dit fietst niet heel prettig. De winkel ging bijna sluiten vanwege oud/nieuw maar Papa fietsenmaker wilde ons gelukkig nog helpen en is een tijdje met de band bezig geweest waar hij geen cent voor wilde hebben. Wat genieten wij van de omgeving en de bevolking hier! We hebben beiden het idee dat het nu een afsluiting is van een ongelofelijk, bijzondere, mooie maar toch ook heftige eerste deel van onze fietstocht. Maar; we hebben goede voornemens en gaan de komende weken toch (proberen) iets meer gas terug nemen en hebben besloten om in ieder geval de zee nog te willen zien. Misschien een paar dagen naar een eiland en daarna naar Bangkok fietsen. Letterlijk en figuurlijk een nieuwe fase van onze reis (en jaar) begint. We hebben onszelf de komende nachten verwend met een luxe hotel en daar waren we ook echt even aan toe. De beentjes hebben weer even rust nodig en we willen samen proosten op het nieuwe jaar. Daarnaast schijnt het niet verstandig te zij  om op nieuwjaarsdag te fietsen ivm dronken rijgedrag... We gaan vanavond nog even de stad in om nieuwjaar te vieren met een "countdown" moment bij de centrale toren van Roi-Et, en morgen nog even een rust(was)dag.

Afstand 41 km (2.143) hoogtemeters 220 (13.891)

1 januari 2024 Roi-Et

En opnieuw gaat niet alles zoals gepland (gewenst), maar ook daar raken we een beetje aan gewend.... Gisteravond een heerlijke avond in het centrum met muziek- en dansfestiviteiten rondom de toren. We waren daar de enige westerse toeristen en er waren zelfs mensen die met ons op de foto wilden. Zo werden we aangesproken door een man die gebaarde dat hij een foto van ons wilde met zijn kleine Thaise vrouw tussen ons in. We voelden ons echte reuzen! Daarna in een parkje met uitzicht op de toren tussen vele Thai, waarbij werd afgeteld van 101 naar 0 en het nieuwe jaar met een spetterend vuurwerk werd ingeluid. Het viel ons op dat de Thai heel rustig zijn, geen uitbundig gejuich en beste wensen, maar vooral heeeeel veel selfies. Er werd ook geen alcohol op straat gedronken en nauwelijks zelf vuurwerk afgestoken. Ik denk dat veel Nederlanders nog heel wat kunnen leren van deze mentaliteit, of het is zo dat hier enorme straffen op overlast, drinken op straat en belediging/aanvallen van politie en hulpverleners staan? Om toch te kunnen proosten op het nieuwe jaar zijn we nog in een bar terecht gekomen waar we als beroemdheden werden onthaald en de Thaise zangeres vol enthousiasme haar Engelstalige repertoire ten gehore bracht, wat hier helaas gepaard gaat met een jammerlijke toonhoogte en volume. We kregen nog een nieuwjaarscadeautje en diverse Thai kwamen met ons proosten op het nieuwe jaar en probeerden in hun beste, benevelde, Engels met ons te praten. Terug in het hotel doken we, na enkele appjes met het thuisfront die nog even moesten wachten op de jaarwisseling, moe maar voldaan ons bed in en hebben we het jaar op een geweldige manier afgesloten.

Eind goed al goed, zou je zeggen....ware het niet dat we vannacht bijna werden opgegeten door vele minimiertjes in ons bed die ons beten. We hebben zelf geprobeerd de beestjes te verwijderen maar het waren te veel, dus op naar de receptie, waar gelukkig iemand aanwezig was, en in het holst van de nacht zijn wij nog naar een andere kamer verplaatst. Deze kamer was minder en met met verkeerslawaai dan de kamer die we hadden, maar we konden in elk geval zonder beestjes slapen. De start van het nieuwe jaar was voor ons dus erg onrustig en hopelijk is dit geen voorbode van de rest van het jaar 😉

Vandaag hebben we een relaxte dag waarbij we even de fietsen kunnen poetsen want het Laos-zand zit overal en de eigen was moet ook weer gedaan worden. Hiervoor zitten we nu bij een doe-het-zelf wasserij. Zo'n rustdag is lekker, maar toch hebben we zin om morgen weer op de fiets te stappen en zijn benieuwd wat we allemaal nog zullen zien en ervaren. We hebben nog ruim 3 weken vakantie en gaan sowieso richting zee, waarbij we onderweg  nog een paar bijzondere gebieden en steden zulken bezoeken.

Voor nu: gelukkig nieuwjaar en alle goeds voor 2024. Heel veel plezier, geluk en gezondheid gewenst. Liefs Klaas & Grietje

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Irene:
    1 januari 2024
    Wat een mooie verhalen weer. En gelukkig stopt het hier niet en kunnen jullie nog een tijdje genieten waardoor wij meegenieten. Nog veel plezier!
  2. Harriët:
    1 januari 2024
    Mooie en bijzondere belevenissen. Leuk om te lezen hoe jullie met de omstandigheden van de dag omgaan: flexibel en veerkrachtig. Al zullen er in jullie eigen mini omgeving vast wel eens wat minder fraaie verwerkingswoorden uitgegooid worden. Dat zouden wij tenminste goed begrijpen (-;
    Houd het gezond en geniet tijdens de komende etappes in het nieuwe jaar. Ido en Harriët
  3. Annelies en Geert:
    1 januari 2024
    Jullie ook......gezondheid voor altijd !!
  4. Fam van der woude:
    1 januari 2024
    Jullie ook gelukkig nieuwjaar!!! en alle goeds voor 2024!!! Groetjes Joost en sybina djurre elise
  5. Marcia:
    1 januari 2024
    Gelukkig nieuwjaar Klaas en Grietje. Een mooi fietsjaar gewenst. Het begint in ieder geval goed 😘
  6. Sense hofstede:
    2 januari 2024
    Het is hier nu 22 uur weer een hele dag regen,,vanmorgen 2 koffiedrinkers,
    Ido en Harriet gistermiddag nog geweest Auke de bakker had nog heerlijke
    koeken gebracht ,dus lekker smullen
    Vannacht storm verwacht,
    Jullie slapen nu en wij gaan naar bed,
    Een mooie week Liefs Pa en Ma,
  7. Natascha:
    3 januari 2024
    Een mooi jaar voor jullie. Geniet er nog van😀