Verrassend!

21 januari 2019 - Krong Preah Vihear, Cambodja

Het is (voor ons) maandagavond en in Nederland wordt geschaatst zagen we net. Erg lastig voor te stellen hier bij 36 graden. We hebben zelfs nog geen drup regen gehad! Dit zijn onze belevenissen/routes van de afgelopen dagen:

Zondag 20 januari, van Siem Reap naar Koh Ker Vanmorgen hebben wij toch met een beetje weemoed afscheid genomen van onze hotelkamer. We hebben even overwogen om nog een nachtje te blijven maar dan stellen we afscheid alleen maar uit. Het is tijd om verder te gaan, willen we op tijd in Ho Chi Minh aankomen en zo nu en dan ook nog eens een paar rustdagen kunnen plannen. Al manoeuvrerend fietsten we de stad uit. Scooters links en recht (spookrijdende scooters zijn hier ook heel normaal) De grote drukte werd steeds minder en na 16 km kwam onze afslag naar het platteland. En wat een verrassend mooie route hebben we gereden! Rijstvelden, bananenplantages, palmbomen, kleunde dorpjes, hello-ende kinderen en volwassenen. Op een gegeven moment kregen we een afslag waarbij het asfalt weer overging in gravel en uiteindelijk een smal zandweggetje werd. Na onze vorige ervaring maakten wij ons niet druk totdat het pad echt dood liep.... oh oh... misschien toch een verkeerde afslag genomen? Een aardige mevrouw wees vanaf haar erf naar een klein paadje en dirigeerde ons in die richting, wat wij braaf deden. We kwamen echter op een erf en wilden al omkeren, maar de vrouw was achter ons aan gelopen en wees op een heel smal paadje en stak een verhaal af waar wij natuurlijk helemaal niets van begrepen. Omdat de mensen hier echt ontzettend aardig ben behulpzaam zijn vertrouwden wij haar volledig en ja hoor; het smalle zandpad werd weer breder en kwam uiteindelijk weer op een nieuwe asfaltweg uit. Heel bijzonder! In Koh Ker hadden wij geen overnachting kunnen boeken, maar er zitten 3 overnachtingsmogelijkheden en zijn er dus op de bonnefooi naar toe gefietst. Bij aankomst bij het hotelletje was er alleen een oudere man die nauwelijks Engels sprak en hij had zoiets van 'wat moet ik met die gasten!' Ik (Grietje) kreeg een telefoon in mijn handen gedrukt en in gebrekkig Engels is het gelukt en kamer te regelen. Een hele kleine kamer met koude douche en niet heel proper. Geen mogelijkheid om drinken oid te kopen. Restaurantjes op een paar kilometer afstand. Onze paspoorten waren al afgegeven maar we waren aan het overwegen om toch nog een andere locatie op te zoeken. We proberen er toch maar het beste van te maken en pakken na een frisse douche one rugtas om op de fiets een aantal boodschapjes te doen om toch wat te eten en te drinken te hebben. Toevallig (of niet) stond er een jongeman buiten en we vroegen waar onze paspoorten waren gebleven. Hij zei: " go to the restaurant near the pool and there is your passport" WATTE?! Zei hij nou echt zwembad en restaurant?? Achter op het (op het eerste uiterlijk vervallen) terrein zit een hele grote zwemvijver met een restaurant met weidse vergezichten over het prachtige landschap EN hangmatten om heerlijk in weg te dommelen. We zijn dus niet op pad gegaan voor boodschappen en hebben heerlijk genoten van mooie zonsondergang vanuit onze hangmat. Verrassend!

Afstand; 98.8 Wind; tegen (natuurlijk, Grrr) Gemiddelde temperatuur 34 graden Hoogtemeters; 293 Gemiddelde snelheid; 18.3 Totale afstand; 929

Maandag 21 januari: van Koh Ker naar Preah Vihear City Aangezien we geen trek hebben in waterige rijst ontbijten we met crackers en jam. Het is erg lastig om hier yoghurt en mueslirepen oid te kopen hier, maar komen onderweg wel een kraampje met fruit en kleine zakjes noten tegen. Goed voor onderweg. De route van vandaag is over één lange, heuvelachtige, asfaltweg, maar wel weer door een heel mooi gebied! Soms zie je wel heel veel troep en plastic in de berm liggen. Het is hier heel normaal om plastic niet in de prullenbak te gooien. Wanneer er veel plastic ligt wordt de berm in brand gestoken en is het afval ook opgeruimd. En in Nederland/Europa is men druk bezig met het klimaatakkoord.... Na ruim 58 kilometer komen we begin van de middag aan in Preah Vihear City. We zijn mooi op tijd om de City te verkennen en een wasje te doen. Het is een behoorlijk vieze stad. We zijn even over de markt geweest voor wat ontbijtspullen, maar de vliegen op het vis en vlees en de drab op de grond benam onze eetlust behoorlijk. Het internet in het hotel ligt er af vandaag blijkbaar en we doen eerst maar even een melding op onze blog via de aangeschafte Cambodjaanse internetbundel voor onderweg. Gelukkig zit even verderop in de straat een leuk koffietentje met heerlijke koffie en goede WiFi, dus we kunnen weer een stukje schrijven.

De sfeer zit er goed in samen en hebben veel plezier! We genieten van het landschap en van de mensen. Het is iedere keer weer een verrassing hoe ons slaapadres is, maar over het algemeen vallen we als een blok in slaap ondanks de harde bedden (dat went ook). We hebben wel weer trek in iets anders dan rijst of noodles... We zagen zojuist foto's van onze lieve vrienden die ons de ogen uitstaken met het verorberen van heerlijke boerenkool met worst... ondanks de hoge temperaturen liep het water ons in de mond!

Morgen wederom een korte route. Het is de keuze tussen 59 km of 135 km. Aangezien we waarschijnlijk wel weer wind tegen zullen hebben (we hebben ons al voorgenomen om een eventuele volgende keer de route in tegengestelde richting te fietsen ;-) is 135 km wel heel veel. Morgen dus waarschijnlijk een guesthouse zonder WiFi in het kleine dorpje Phnom Daek.

Afstand; 58.65 Gemiddeld; 19,6 Temperatuur; 33 Wind; raad eens ;-)

1. Greetje.:
    21 januari 2019
    Dank je wel dat jullie de tijd nemen om ons op de hoogte te houden van jullie prachtige fietstochten. Heel bijzonder. Groetjes.
  2. Sense:
    21 januari 2019
    Op mijn kaart ligt Preah Vihear nogal noordelijk. Jullie gaan dus niet via Phnom Penh naar Vietnam? Mooie tocht.