Groetjes van ons!

24 januari 2019 - Kâmpóng Thum, Cambodja

Donderdagavond 24 januari, wij hebben een heerlijke dag achter de rug genietend van een fietstochtje langs de rivier en even naar de markt in deze leuke en schone stad Kampong Thom. Klaas is naar de kapper geweest (voor de foto). Vanmiddag een heerlijke massage gehad aan de rand van het zwembad en zojuist heerlijk gegeten (waarbij Klaas "Compliments to the cock" 😜 heeft overgebracht ) En morgen stappen we weer heerlijk op de fiets.

Vandaag was ook een dag waarop we de afgelopen weken de revue hebben laten passeren. We vinden het ontzettend leuk dat jullie meegenieten met onze reis en deze blog is voor ons ook heel handig om terug te kunnen lezen wat we allemaal beleefd hebben!

Het is gewoon goed om na ruim 3,5 week de balans op te maken van onze bijzondere reis in Azië. Je kan dan eens terug kijken wat er allemaal gebeurd met ons, wat we volgende keer eventueel anders zouden doen, wat we niet hadden voorzien en vooral hoe we tot nu toe hebben genoten.

Allereerst toch de onvoorspelbaarheid. Je kunt alles van tevoren goed plannen, maar er kan zomaar iets tussen komen waardoor plannen aangepast moeten worden. Klaas was eigenlijk gelijk de eerste week na Bangkok al niet fris en de reis aanpassen was noodzakelijk. Het fietsen daarbij in Thailand was voor ons anders dan de vorige keer(2 jaar terug van Bangkok naar Phuket) en duidelijk eentoniger en veel over de grote weg. Achteraf hadden we een aantal dagen extra voor Thailand moeten nemen om niet via de grote weg naar Cambodja te reizen. Daarentegen wel hele andere dingen, gebieden en natuur gezien en soms erg mooi. Echter na einde eerste week was het een beetje overleven in verband met de gastritis en gelukkig bij aankomst in Cambodja een goede medische post gevonden waardoor de combinatie van de juiste medicijnen en paar dagen rust zorgde voor een vervolg van de reis op volle kracht.

Cambodja; Een bijzonder land met bijzondere mensen! Ontzettend aardig en (meestal) vrolijke gezichten die ons toelachen wanneer we voorbij fietsen. Maar ook een land met veel armoede en toch wel regelmatig vies en soms echt smerig. Daarnaast in het eerst gedeelte lange wegen met soms hele stukken eenzame gebieden. Maar dan ineens ook weer hele leuke dorpjes, nogmaals hele vriendelijke mensen en prachtige natuur. Dus enige tegenstrijdigheid voor ons is op zijn plaats. Heel langzaam wel gemerkt dat we na 3/4 dagen fietsen behoefte hadden aan wat meer luxe, betere voeding en even gewoon "toerist" zijn, hoewel we dat aan de andere kant ook weer niet willen zijn............. Dus waar mogelijk toch in een hotel ipv een guesthouse, maar sommige plaatsen zijn zo klein dat je geen keuze hebt. En dat heeft dan ook wel weer wat, wanneer je met handen en voeten probeert duidelijk te maken wat je bedoelt. Maar daarna is een Engelse menukaart ook wel weer erg fijn.... Battambang, Siem Reap, (Angkor Wat) en het slapen bij de mensen thuis zijn dan ook hoogtepunten. Maar ook het gewoon fietsen bij scholen met kinderen die zwaaien, koeien over de weg steken, sterk wisselende paden en natuur zijn je nu toch bijgebleven. Al met al een land waar je van houdt, maar soms met mitsen en maren. De komende anderhalf/twee weken gaan we nog naar Phnom Penh en de kust van Cambodja en wie weet wat ons dat nog brengt! De laatste periode brengen we door in Vietnam, waarbij we gepland hebben om het Vietnamese nieuwjaar (5 februari) op het eiland Phu Quoc te vieren.

Materiaal; De fietsen houden zich wonderwel zeer goed(heb ik nu afgeklopt op een houten tafel(Klaas; de techneut😜). Op een schroefje van de bagagedrager na en wat piep en kraakwerk, gaat het voorspoedig, houden zo.

Samen; Last but not least onze "samenwerking"; Die is gewoon uitstekend. We hebben erg veel plezier samen! Uiteraard is er wel eens wat (ochtendhumeurtje ofzo) maar door deze reis groei je gewoon heel erg naar elkaar toe, want je bent wel op elkaar aangewezen. Heerlijk genieten zonder veel te zeggen(is ook niet altijd nodig), sterk zijn als de andere het wat minder heeft, elkaar aanvullen en gezamenlijke beslissingen nemen dat zijn allemaal punten die belangrijk zijn om dit soort reizen, waarbij je toch 7 weken op elkaars lip zit, goed te kunnen volbrengen. Daar hebben wij inmiddels volledig vertrouwen in en genieten samen volop van de simpele dingen, maar uiteraard ook van de soms hele mooie accomodaties waar we fijn kunnen bijkomen. Van guesthouse met uitzicht op een muur, lekkende wasbak en een douche met koud water, thuis slapen bij Cambodjanen tot een luxe resort met zwembad, heerlijk restaurant en een westers ontbijt. Het past allemaal in ons gezamenlijk beeld wat we van deze reis maken. Kom maar op de komende weken. We houden er ongelofelijk veel zin in en hopen nog vele bijzondere en mooie dingen te mogen beleven. O ja, eigenlijk is het nu al onvergetelijk als we onverwijld naar huis moesten! (Geen nood: hier is geen sprake van! We zijn super fit) Dit samen kunnen doen is misschien wel het meest bijzondere geluk............. Wij vinden het ontzettend leuk om dit met jullie te kunnen delen! Groetjes van ons!

1. Franke Kooijker:
    24 januari 2019
    Mooi verhaal weer, succes met de volgende weken.
  2. Jettie Kirkenier:
    Hoi,
    Ik vind het zo fijn dat deze reis voor jullie samen, ook weer een nieuwe stap voor jullie relatie is en dat jullie het samen zo fijn hebben. Knappe man zo hoor (smile). Ik geloof best dat deze reis echt onvergetelijk is voor jullie. Heel veel plezier nog. Fijn ook dat jullie deze reis "samen" met ons willen maken. Het voelt soms alsof ik daar ook ben. Dank daarvoor. Liefs Jettie
  3. Heit en Mem:
    24 januari 2019
    In prachtich waarm ferhaal. KRUPER.
  4. Harriët:
    24 januari 2019
    Heel mooi om te lezen. Blij dat jullie samen zo'n superteam zijn en dat je van alles geniet! Liefs Ido en Jet
  5. Sense hofstede:
    24 januari 2019
    Jullie verhaal is weer bijzonder, prachtig om te lezen,
    Nog mooie weken en genieten,een knuffel voor jullie beiden Pa en Ma.
  6. Annette:
    25 januari 2019
    😘😘😘
  7. Carola van Loen:
    25 januari 2019
    Mooie terugblik! Lees jullie reisverhalen elke keer en geniet op een afstandje mee. Veel plezier en nog veel meer mooie momenten gewenst de komende tijd.
  8. Marco en Ellen:
    26 januari 2019