L(a)oslaten?

7 december 2023 - Huai Yang Kham, Thailand

5 december van Chiang Khong naar Thoeng

En we hebben besloten: We gaan waarschijnlijk wel naar Laos! Maar niet vandaag 😉

Gisteravond eigenlijk al besloten dat we teveel twijfels hadden over de route in Laos vanaf deze grensovergang. Slechte wegen met vrachtverkeer en zeer veel klimwerk. We hebben nu twee alternatieven bedacht, waarbij we de definitieve keuze pas later hoeven te maken. Of we fietsen door naar het zuiden/kust, maar dan moeten we onderweg ons visum verlengen, of we gaan wel naar Laos via een zuidelijke grensovergang. Hierdoor hoeven we ook ons 30- dagen visum niet te verlengen, als we maar voor 23 december de grens over gaan. Wellicht dat we in Laos nog met de nieuwe Chineese sneltrein naar Luang Prabang reizen, want die stad stond wel heel hoog op ons verlanglijstje. We fietsen sowieso eerst zuidwaarts en hebben nog even tijd om de keuze te maken. Maar inmiddels is vast wel bekend dat onze flexibele plannen ook zo weer kunnen wijzigen, dus ook wij zijn benieuwd wat het wordt.

We sliepen vannacht in een kleurrijk (groen) mini vrijstaand huisje en de eigenaresse kan erg goed koken. Inclusief ontbijt betaalden we hier maar € 12,00 en voor het heerlijke diner inclusief drankjes € 9,00. Zo houden we het nog wel even uit met ons vakantiebudget! Vanmorgen werden we enthousiast uitgezwaaid en fietsten we vrolijk van de grens af, waar we gelijk al weer via zandpaden onze stuurmanskunsten moesten vertonen en waarbij het vertrouwen in de Komoot app weer is hersteld. Na ongeveer 15 km kwamen we op de snelweg en zijn we tot het einde van deze rit eigenlijk niet weer afgeweest. Saai? Viel best mee, maar soms kun je gewoon niet anders. En omdat de (inmiddels overleden) Koning vandaag jarig was, viel het erg mee met de drukte. Onderweg nog in ons beste Thais (vertaalapp is gewillig) ergens vegetarisch kunnen eten, rijst met groente. Ondanks dat het alweer bijna 5 jaar geleden is, liggen de voedselvergiftigingen van Klaas ons nog vers in het geheugen en proberen we onderweg geen vlees te eten...

De daginformatie: 79 km (536 ) en 341 hoogtemeters (4.087 )

6 december van Thoeng naar Phayao

We zouden vanmorgen aan het ontbijt, maar er was niemand en er stond alleen maar een pannetje met bouillon te pruttelen en wat witte rijst. Omdat er vandaag weer een ongeveer 75 km moest worden gefietst was het wel verstandig om een goed en voedzaam ontbijt binnen te krijgen. Gelukkig weer onze redder in nood, de 7Eleven op ongeveer een km en Klaas via de vluchtstrook in tegenovergestelde rijrichting er naartoe gefietst.  (Het fietsen/brommeren in de verkeerderijrichting is hier heel normaal, dus we doen gewoon mee). Yoghurtjes, jus en zelfs Italiaanse espresso als een soort theezakje mee teruggenomen en was voor even voldoende. Bij vertrek kwamen we er achter dat de koelkast zo hoog stond dat Grietje haar bidon was bevroren en geknapt, lastig dus. In het eerstvolgende dorpje nog geprobeerd een bidon te vinden, maar dat komt hier niet veel voor. Bij een supermarkt dan maar een flesje met zo'n zuigdop, dat werkt ook. Nog met een Fin gesproken die daar in de buurt woonde met een Thaise en elke dag een rondje op zijn MTB maakte. Had helemaal schoon genoeg van Finland en zijn bankensysteem en ging al zijn geld overhevelen naar Thaise bank, want hij wordt hier nog echt als klant behandeld. Hebben we in NL toch ook wel beetje last van, of niet?

Na ongeveer 13 km fietsen zagen we leuk koffietentje en prachtig uitzicht. Ondanks dat we nog maar erg kort onderweg waren toch gestopt met heerlijke koffie en????? Verse aardbeien. Daarna opnieuw prachtige route, afwisselend onverhard en verharde paden en wegen, maar wel met prachtige vergezichten en loslopende koeien (die schrikken van fietsers). Echter werden we opnieuw geconfronteerd met een hele drukke weg waar we de laatste 35 km over zouden moeten fietsen en daar hadden we eigenlijk vandaag geen zin in. Dan is de komoot gewillig en omdat Grietje al zoveel routine met de app heeft was alternatieve route zo geboren. Iets verder, maar wel veel mooier. De laatste kilometers dus opnieuw over landelijke rustige weggetjes en om kwart voor 3 al op onze eindbestemming, een aftands Chinees hotel, wel met zwembad, waarbij we een van de weinige gasten zijn (vinden wij helemaal niet erg...) Wel de fietsen en onze tassen even met een waterslang schoon kunnen maken, want alles zat behoorlijk onder het stof.

Afstand 76 (612) hoogtemeters 224 (4.311)

7 december van Phayao naar Bang Pong Sanuk

Vannacht kondigde het zich al aan; regen! Maar gelukkig was het vanmorgen afgezwakt tot lichte regen. Na een goed ontbijt met zelfs salade en fruit, de schone fietsen gepakt en in de regen vertrokken voor een stevige klimtocht via een prachtig nationaal park. Binnen 20 minuten en wat onverharde paden was alles weer smerig en nat. Gelukkig regent het warm water en na een  kleine 2 uurtjes werd het weer droog en ondanks de soms erg dreigende luchten bleef het dat ook. De eerste km vielen mee, maar uiteindelijk moesten we vol aan de bak want die mooie natuur in het nationale park ligt natuurlijk erg hoog! Bijna 25 kilometer stevig klimmen en dalen met stijgingspercentages van regelmatig meer dan 10% was best pittig, maar de beentjes worden steeds sterker dus het was heel goed te doen. Daarnaast schitterend zicht op prachtige bergen en dalen en met een lekkere 24 graden was het heel goed toeven. De twee echte kuitebijters van boven de 12% waren nog wel wat te veel van het goede, maar de rest werd toch volledig gefietst. We maken progressie! Na de laatste klim een prachtige lange afdaling, waarbij we onze helmen halverwege toch maar hebben opgezet en met de snelheden van 40 km+ is dit dus volgende keer een "must". We hebben in de afdaling zelfs een vrachtwagentje ingehaald die met een slakkengang naar beneden ging en daarnaast genietend van de prachtige vergezichten en dalen. We gaan over zulke rustige wegen dat we geen leuke koffietentjes of restaurants tegen komen. Als we dan een mini winkeltje tegenkomen dan kopen we frisdrank en koeken als lunch en dat smaakt op dat moment verrukkelijk. Het laatste stukje over een provinciale weg waarmee ze aan het uitbreiden waren naar 4 banen en dat was zo'n stuk dat je het liefst zo snel mogelijk wilt verlaten. Weer dreigende luchten, maar tot ons overnachtingsadres gelukkig droog. Gelukkig hebben we een overdekt terrasje en zitten we op korte afstand van wat restaurantjes. Toch even vermelden; vanavond hebben we beiden een heerlijk rijstgerecht gehad en beiden twee flesjes fris. En dat voor totaal € 4,25. Je moet echt je best doen om hier geld uit te geven.

Afstand 74 (686) hoogtemeters 624 (4.935)

De kilometers en hoogtemeters tikken gestaag door. We vinden het heerlijk om te fietsen en merken dat we steeds sterker worden. We merken ook dat de extra kilo's (niet van de bagage) langzaam verdwijnen en dat voelt ook wel heel fijn. We fietsen door gebieden waar weinig toeristen komen en eigenlijk zijn wij een bezienswaardigheid. We slapen in kleine plaatsen en fietsen over paden waar waarschijnlijk nog niet veel toeristen gefietst hebben. Het voelt op geen enkele manier onveilig, ook al bevinden we ons soms echt 'in the middle of nowhere'. We genieten van de natuur en de prachtige paden. Soms verlangen we naar wat drukte en zoiets simpels als een pizza te eten ipv rijst, maar in de wat grotere plaatsen kunnen we dat straks wel opzoeken. We bepalen onze route nu aan de hand van het aantal kilometers, hoogtemeters, type wegen en overnachtingsmogelijkheden. Dat is soms nog een heel gepuzzel, maar er wordt altijd wel een mogelijkheid gevonden.

We hebben nu 5 dagen achter elkaar gefietst en het is eigenlijk weer tijd voor een rustdag, maar dat doen we toch liever in een plaatsje waar ook wat te zien is. Daarom nog twee etappes en dan nemen de benen weer even rust. Dat is tevens het moment dat we keuzes zullen moeten maken over het vervolg van de route. Dus waarschijnlijk weten jullie (en wij ook) bij de volgende blog welke kant we op gaan sturen. Tot de volgende keer!

1. Marcia:
    7 december 2023
    Wat een leuk huisje zeg en die lunch 😂. Ben benieuwd welke route jullie gaan kiezen
  2. Sense:
    7 december 2023
    Veel foto’s maken als jullie toch met de Chinese trein gaan!
  3. Appie en Antje:
    Veel respect toppers
  4. Harriët:
    7 december 2023
    Weer een heerlijk verhaal. Wat zullen jullie bruin, gespierd en afgetraind terugkomen. En wat een luxe hè, dat je elke dag je route kunt wijzigen, genieten van alles wat je beleeft daar. In een totaal andere wereld dan thuis. We kijken uit naar jullie volgende verhaal de grote keuze. Harriët en Ido
  5. Annelies en Geert:
    8 december 2023
    Goedemorgen, bij ons zijn ze nu glasvezel aan het leggen.
    Ondanks dat de stoep is opengebroken, de weg geblokkeerd, regen en snerpende wind is onze situatie nog altijd beter dan het weggetje waar Klaas over fiets.......
    "Het bloed kruipt waar Klaas kan fietsen....."
  6. Fam van der woude:
    8 december 2023
    Wat een avontuur! Jaloers op jullie zomerse outfit. Hihi. Genietse van al dit moois.!! groetjes joost en sybina
  7. Nadja:
    8 december 2023
    Heerlijk om mee te lezen over jullie avonturen! Hier sneeuwde het net, dus ben best jaloers :-) groetjes Nadja
  8. Jeroen f:
    8 december 2023
    Wat geniet ik mee! Brengt herinneringen terug va 26 jaar geleden .
  9. Hans:
    8 december 2023
    Eindelijk tijd en rust gevonden om jullie prachtige verhalen te lezen, heel bijzonder.
    Ik kijk uit naar het vervolg, doe rustig aan en voorzichtig. Geniet ervan times fly when you having fun.
  10. Fabe & Janna:
    11 december 2023
    Heerlijke verhalen, mooi dat we zo mee kunnen genieten!!

Liefs van ons
  11. Ineke De boer:
    12 december 2023
    Heerlijke go with the flow toppers zijn jullie. Geweldig om met jullie mee te lezen en te genieten. Hier is het erg nat en koud, geniet maar fijn van jullie avontuur! Liefs van Ineke en Gerwin
  12. Natascha:
    12 december 2023
    Wat een heerlijke verhalen. Geniet er nog van
  13. Annelies en Geert:
    13 december 2023
    Mooie verslagen; we krijgen een goede indruk van jullie ervaringen.
    Ik ga sparen voor een fiets.......
    Liefs...!!