T.T., Lelax en ?

4 december 2023 - Chiang Rai, Thailand

Vrijdag 1 december; van Tha Ton naar Chiang Rai

Deze eerste fietsvrijdag hebben we een bijzonder mooie rit gefiets langs de rivier de Kok richting Chiang Rai. Omdat we daar een 'vrije' dag hebben gepland gunnen we ons een echt resort om even lekker te kunnen relaxen en de beentjes te laten rusten. Voor ons doen vrij vroeg ontbeten en klokslag 9 uur op de fiets voor een tocht van 69 km. Vlak voor vertrek keken we nog even de nieuwsberichten na en hierbij was een melding van gevaarlijke olifanten in Thailand. En dat terwijl we op onze komende route mogelijk ook olifanten tegen kunnen komen. Voor de zekerheid de gastvrouw maar even gevraagd,  maar volgens haar was het een veilige route.

De eerste 12 km snelden we over de grote weg en daarna gingen we richting de rivier. We hadden dit ook per longboat kunnen doen, maar dan waren we waarschijnlijk zonder fietsen en doof aangekomen. We zagen wat boten over de rivier stuiteren met de buitenboordmotor op volle toeren. Hoezo rustig genieten van de prachtige natuur? Wij zijn blij dat wij deze mooie route fietsen! En wat een prachtige route met afwisselend verharde en onverharde paden. Was het regenachtig geweest, dan hadden we deze route beter niet kunnen fietsen ivm de vele onverharde klimmetjes en afdalingen. De route ging ongeveer 22 km over zand, gravel en gruis, maar door de prachtige natuur, de mooie vergezichten over de rivier en de schilderachtige landerijen, viel het klimmen en slecht wegdek erg mee en voorspoedig passeerden we de grens van landweg naar beton. De enige olifanten die gezien hadden waren roze en stonden voor een grote WAT, maar ongeveer 15 km voor Chiang Rai zagen we ineens een olifant langs de weg die werd gevoerd met palmbladeren en stoïcijns doorging met eten ondanks dat we best dichtbij kwamen. Toen bleek dat hij met een ketting was vastgebonden aan een boom. Eigenlijk te triest voor woorden, maar het kon nog erger! Een paar km verder was er een terrein voor olifanten met op hun rug een soort korf/zadel waarin toeristen werden vervoerd. Volgens ons waren de zielige beesten zo gek als een deur, getuige de herhaalde kleine bewegingen van voor naar achter die ze maakten. Helaas ook Toeristisch Thailand en hier kunnen we niets anders aan doen dan deze toeristische attractie niet geldelijk te steunen, maar in-triest was het wel. Omstreeks kwart over drie naderden we onze bestemming en staken de brug voor Chiang Rai de rivier over via een heus fietspad en kwamen we aanbij onze eindbestemming; een gigantisch resort aan de rivier (bleek groter dan verwacht). Na drie nachten bijna de enige gasten te zijn geweest, komen we nu keihard terug in de het Toeristische Thailand met Chinezen, Amerikanen en Europeanen. Beslist weer even wennen voor ons, maar het diner, het glaasje wijn, het biertje (de biertjes) en de bijzondere Thaise zanger met gitaar die allemaal lovesongs zong met Thais accent vergoedde veel. We hebben ons trouwens voorgenomen om alleen alcohol te drinken voor een rustdag, dus vandaag 'mag' het 😉.

Even de daginformatie; Afstand 69km (299), hoogtemeters 560 (2.672)

Zaterdag 2 december:

Vandaag een relaxdag,  maar er stond wel een bezoek aan een fietsenmaker op het programma, want Grietje haar voorrem deed niets meer en in de afdaling is dat niet fijn! Daarnaast vertrouwden we de achterband ook niet. Na een prima ontbijt met zelfs bruin brood en 'echte' koffie afgezet naar de fietsenmaker en dat was een echte professional. Een heel schriel mannetje, die voormalig kampioen/profwielrenner bleek te zijn, bekommerde zich in eerste instantie om de rem en blijkt toch het transport van de fietsen per vliegtuig ze beslist geen goed te doen. Linkerhandrem beschadigd, maar we hadden dus gelukkig een echte vakman getroffen. Toen kwam echter de vervanging van in eerste instantie 1 band, echter door het profielverschil was het beter beide banden te vervangen. Tot 3x toe een ander soort band erom gelegd. 1e keer te smal profiel, 2e keer te dikke band en gelukkig 3e keer goed. Na de finale check kwam hij er ook nog achter dat in het stuur een ring mistte. Met dank aan het vliegtuigvervoer en onze onnauwkeurigheid (oeps). Gelukkig heeft hij alles gefikst, en dat voor een werkloon van nog geen 3 euro!!! We hebben hem direct even wat tips gevraagd van mooie routes richting Laos en hebben onze flexibele plannen inmiddels weer een beetje bijgesteld.  Wij en de fietsen zijn er helemaal klaar voor!

Vanmiddag heerlijk even aan zwembad gelegen en was het 'time to relax', of zoals ze hier zeggen "lelax". Daarna toch nog iets van cultuur gesnoven en bij de Blauwe tempel geweest. Een wel heel bijzonder exemplaar, wel met een hoog Efteling gehalte (zie foto). In de avond naar de markt met allemaal eettentjes en??? de eerste kerstversieringen, een papieren sneeuwpop en foute kerst T-shirts! Een Thaise kerk had al een prachtige kerstboom staan en dat bij 30 graden. We hebben zin om morgen weer in korte broek op de fiets met nog twee etappes en dan naderen we Laos.

Zondag 3 december; van Chiang Rai naar Chiang Saen

Vanmorgen eerst heerlijk uitgebreid ontbeten en een lunchpakketje van bruine boterham met kaas klaargemaakt voor onderweg. Tijdens ons afscheidfeestje hadden we een handig bewaar/vershoud ding gekregen die nu goed van pas komt. En ondanks dat het eten hier prima is, laten we de kans op een bammetje kaas niet schieten. De planning was ongeveer 75 km redelijk vlak. Echter kwam Grietje op het lumineuze idee een klein omweggetje te maken naar een nabij gelegen Karen-dorp. Dat is bevolking met ringen om hun nek, ook wel 'longnecks' genoemd. En we waren zoooo dichtbij...... Ware het niet dat die stam natuurlijk boven op een heuvel woont waardoor het kleine omweggetje nog de nodige moeite en tijd vergde. Eenmaal boven gekomen sloeg de schrik toe. Om het dorp namelijk binnen te komen moesten we toegang betalen, maar omdat we nu al zover waren wilden we die lange nekken ook wel zien 😉. Eenmaal binnen was het een soort openluchtmuseum met allerlei mensen in klederdracht die bij een standje stonden om hun koopwaar aan te prijzen. Op het moment dat we langs liepen begonnen ze te weven of te houtsnijden. We voelden ons erg ongemakkelijk en baalden ervan dat we in deze Toeristische Thailand val waren gelopen. Maar: we hebben longnecks gezien en hopen dat ze mede door onze bijdrage hun eigen stam kunnen behouden. (Maar Grietje haar ideeën worden voortaan niet meer klakkeloos aangenomen...)

Daarna weer de route opgepakt die ons door een prachtige omgeving leidde richting de 'Golden Triangle'. Voorheen een berucht opium gebied welke nu voornamelijk toeristen trekt i.v.m. de grens met Laos, Myanmar en Thailand (een soort Vaals dus). We logeren vannacht in een leuk hotel aan de Mekong rivier en aan de overkant zien we Laos. Echter is er een enorme Chinese kolonie neergestreken die met casino's berucht zijn om hun drugs- en witwaspraktijken. En omdat Grietje op vakantie even ver weg wil blijven van CDD/anti-witwas regels, denken we er over verderop de grens over te gaan.

Reisinformatie fietsdag; Afstand 81 (380) km Hoogtemeters net geen 600 meters (3272)

Maandag 4 december (de dag voor Sinterklaas) van Chiang Saen naar Chiang Khong ( bij de grens met Laos); Klaas zit inmiddels behoorlijk in de baard en Grietje kleurt al lekker bruin, dus nog even en het is echt Sinterklaas en zwarte Grietje ;-)

Gisteravond na het eten nog even de beentjes strekken en richting centrum gelopen (ongeveer 1.5 km) en daar zat familie en jeugd heerlijk bij elkaar aan de Mekong te eten. Het was immers zondag en dat waren we eigenlijk al vergeten. Allemaal potjes, Thaise bbqs en kraampjes, erg gezellig allemaal. Vanmorgen eindelijk een keer ruim voor 9 uur vertrokken en de route startte goed met weinig hoogteverschillen dus we konden lekker doorfietsen. De route kon in twee mogelijkheden worden gesplitst, een korte en een lange, en we hebben gelukkig de mooiste, maar ook de langste genomen via de Mekong rivier. Prachtige plaatjes, bergen en schitterende uitzichten over de rivier en daarbij zo nu en dan een venijnig klimmetje maakten deze route fantastisch. Echte koffie bij de 7eleven en daarnaast genoeg water om niet te veel vocht te verliezen, wat zijn we goed bezig! Toch vlak voor onze eindbestemming een beste puist van een klim met gemiddeld een stijgingspercentage van 16% was het echt nog even afzien en we moesten in derdaad weer van de fiets. Na de klim gestopt en bij een kraampje wat verse pinda's en ranja gekocht wat we op een prachtige plek hebben genuttigd. Het voordeel van de klim is dan toch het uitzicht! Daarna opnieuw wat klimmetjes en toch een beetje "mei it ein yn e bek" (vrij vertaald "behoorlijk kapot") Chiang Khong bereikt. Daar in een leuk tentje even geluncht en daar kwam het; de twijfel....  We zijn nu zo dicht bij en morgen staat de grensovergang gepland. Maar na een aantal fietsreis-ervaringen over Laos op internet te hebben gelezen, is Laos een prachtig land met erg veel klimwerk en slechte/gevaarlijke wegen. En daarom twijfelen we over de route. We zullen regelmatig alternatief vervoer moeten zoeken anders redden we het gewoon niet. Moeten we dit wel gaan doen?

We hebben nu besloten dat we er nog een nachtje over slapen. We hebben morgenochtend de keuze of we richting grens fietsen of de andere kant op.

Het voordeel van geen vastomlijnd plan is de flexibele aanpassing. Al kan de één (K) hier wat beter mee omgaan dan de ander;-) Gelukkig zitten we vaak op 1 lijn en komen we er samen wel uit. We zijn benieuwd waar we terecht komen! Jullie lezen het in ons volgende verhaal!

1. Heit en Mem:
    4 december 2023
    Wat wer in prachtich ferslach. Fijn dat jim it tegearre sa goed iens binne. Krûper H&M
  2. Lysbert:
    4 december 2023
    Schitterend! Veel plezier!
  3. Laura Metiary Volmer:
    5 december 2023
    Heerlijk om te lezen en de foto's te zien Klaas!!! Ik doe het fietsen in de tegenwind je niet na... word al moe als ik het lees :(

Geniet ervan samen!
  4. Stefan Leferink:
    6 december 2023
    Leuk om jullie zo te volgen! Heel veel plezier nog verder :-)
  5. Albert:
    7 december 2023
    Misschien is t beter om Laos toch meer als ingrediënt te zien… en lekker cultuur “ happen”. Ben benieuwd hoe t verder fietst