Wat, loei, lek en top

30 november 2023 - Tambon Pa Tum, Thailand

Dag 1 Chiang Mai naar Chiang Dao

Ons tweede verhaal en nu echt van start met het trekken en per dag bekijken waar we uit gaan komen. We dachten dat we na ons infietstochtje met gemak 75 konden fietsen maar waren op dat moment blijkbaar even vergeten dat we beiden ongeveer 10 kilo + aan de fiets hebben hangen en dat dit ietsje zwaarder is. En nu vallen we direct al een beetje door de mand natuurlijk want jullie denken dat wij zeer ervaren fietsreizigers zijn, maar ook wij hebben wel eens last van overmoedigheid 😉 Maar gelukkig hoeven we vandaag niet veel te klimmen en kunnen we direct even testen hoe het met de benen is voor we het echte klimwerk ondergaan.

Maandagmorgen niet al te vroeg uit Chiang Mai vertrokken en rustig de stad uit gefietst waarbij we na enkele kilomters gelijk weer de bekende Thaise sfeer proefden. Allemaal brommertjes, kraampjes met natuurlijk veel eten en de natuur die zo ontzettend weelderig en groen is. Daarnaast is in ieder dorp een prachtig versierde WAT (Thaise tempel) te zien. Het is niet te doen die allemaal op de foto te zetten, dus dat idee is al snel losgelaten. We fietsen dus lekker op ons gemak richting Chiang Dao, een tocht van 75 km waarbij we eerst langs mooie kleine weggetjes fietsten en de laatste 27 km helaas via de snelweg. Dit is eigenlijk nooit leuk omdat het verkeer dan allemaal langs je raast en je wel moet uitkijken, maar gelukkig is er een vluchtstrook waar we veilig kunnen fietsen. Op zichzelf een lekker begin met prachtige natuur veel vlakke stukken met slechts enkele klimmetjes maakten van deze tocht een mooi infietstochtje. Uiteindelijk waren we wel blij rond 16.00 bij ons onderkomen te zijn. Een hele leuke plek met allemaal bungalowtjes en een klein zwembad. En dat voor 30 euro inclusief een geweldig fietsontbijt (Muesli, yoghurt en fruit), wat voor Thaise begrippen nog best duur is maar we zitten dan ook nog in een toeristischer gebied, maar we kunnen aan deze prijzen ook wel wennen. Op ons bed ligt een dekbed met rendieren en kerststerren, dus ze zijn al helemaal in de kerstsfeer hier. Omdat het hier vandaag blijkbaar een feestdag is waren veel restaurants gesloten, maar we hebben er toch een gevonden met Thaise BBQ. We moesten in de herkansing want op onze vorige reis bakten we er toen totaal niks van en nu hebben we maar wat instructies gevraagd aan de ober. Wat kan er mis gaan met een BBQ zou je denken. Echter is een Thaise BBQ een soort van omgekeerde helm in een ronde bak water. Bovenop de hete helm smelt je reuzel en dat is het vet waar je op bakt. Rond de deksel allemaal water wat gaat koken en waar je vis en groenten in kunt koken. Dat de vis moest zwemmen dat wisten we niet dus gooiden dat ook op de hete helm waardoor alles aankoekte (solly). Voor de tweede keer dus geen succes. Gelukkig was er ook goeie friet, iets pizza-achtigs en vlees, maar dit soort BBQ krijgen we nooit onder de knie volgens ons!

Even de daginformatie; Afstand; 75 km hoogtemeters; 293.

Dag 2 van Chiang Dao naar Phrao

Omdat we niet veel zin hadden om verder langs de snelweg te fietsen hebben we de flexibele plannen bijgesteld en de route aangepast. Na een mistige start van de dag zouden we vandaag " slechts"  35 km gaan fietsen richtig Phrao. Onze grote fietsvriend, de Komoot App had een mooie route uitgestippeld met een aantal km onverharde paden. Nou dat hebben we geweten!! Onze altijd zo betrouwbare en nauwkeurige app was vandaag van het padje! De eerste 16 km ging prima. Prachtige vergezichten, soms onwerkeliijk plaatjes met bergen, landerijen, werkende boeren en de schoonheid van Thailand was prachtig zichtbaar. Na 16 km kwamen we in een heel klein dorpje waar een bijzondere stam woont. Om niet, al te opzichtig foto's te maken deed Grietje dat al fietsend, maar helaas stonden de instellingen verkeerd. Dus geloof ons dat we mannen en vrouwen in bijzondere kleding hebben gezien waar normaliter toeristen voor betalen om in zo'n dorp te komen. De komoot stuurde ons vervolgens richting een bergpadje waarbij we niet of nauwelijks konden fietsen en het steeds smaller en steiler werd. We moesten konstant met de fiets aan de arm omhoog op smalle bospadjes en dan valt het niet mee op de fiets met zware bepakking erbij op te krijgen. Na een paar km waren we de klutst volledig kwijt en de komoot ook getuige zijn afwijkingen waarbij we ineens behoorlijk van de route af waren. Klaas heeft de navigatie op zijn fiets en toen hij er achter kwam dat we van de route af waren hebben we kort overlegd wat te doen. Volgens Grietje konden we wel rechtdoor i.p.v. rechtsomkeerd. En wie Grietje haar richtinggevoel een beetje kent moet nu al gaan twijfelen.... Klaas had toch vertrouwen,  maar dat is waarschijnlijk de laatste keer geweest want na ruim een half uur zoeken, opnieuw de route instellen en proberen alternatieven te vinden zijn we ten einde raad terug gegaan naar het laatste dorpje. Hier was gelukkig een Thai die enigszins Engels sprak en hij wees ons een andere route die uiteindelijk nog 37 km was. En we hadden al 23 van de 35 gedaan,  (dachten we!) Op dat moment zaten we er redelijk doorheen omdat we een hele tijd met loeizware fietsen en bepakking op bergpaadjes hadden gelopen en dat is nou niet een alledaagse bezigheid. Eerst maar even een hapje eten bij een klein eettentje voor de volgende beproevingen, want de resterende hoogtemeters waren beslist niet mals en een km of 20 voor het eindpunt van onze tocht moesten we helaas wel lopen. Maar ook daar komen we wel weer overheen en vanaf de top van de berg tot aan ons overnachtingsadres geleidelijk afdalen en dan ben je zo alles weer vergeten. Pas rond 17.00 echt moe, maar ook heel voldaan aangekomen bij een prachtig overnachtingsadres met uitzicht op de bergen en ondergaande zon met prachtig licht vergoed heel veel. Tel daarbij op dat de eigenaresse bereid was om spaghetti te maken en de hongerige maagjes waren weer heerlijk gevuld en hoefden we niet meer naar de stad om te eten. 's Avonds zitten we in alle rust met oerwoudgeluiden om ons heen heerlijk bij te komen van deze loeizware, maar enerverende dag.

De daginformatie van dag 2; Afstand 65 km (130 km), hoogtemeters 795 (1.092)

Dag 3 van Phrao naar Chai Prakan

Vandaag een korte route van 55km maar wel met de nodige hoogtemeters; 900. Op zich te doen, ware het niet dat de hoogtemeters zich in twee enorme bulten hebben verzameld en we stijgingspercentages van maximaal gemeten 28,6% moesten trotseren. En dat lukt uiteindelijk wel, maar dan wel lopend, of eigenlijk duwend. Want die fietsen met volle bepakking moeten echt omhoog geduwd worden. Grietje heeft inmiddels een blaar onder op de voet van al dat lopen/duwen. Maar we hebben geen keus en we moeten wel doorzetten. Waarbij hier ook een groot verschil tussen ons wordt blootgelegd. Grietje wil graag weten hoeveel meters er nog geklommen moet worden (wil graag weten waar ik aan toe ben ;-) en Klaas wil dat juist niet (blik op oneindig en gewoon doorgaan). Uiteindelijk hebben we wel beiden dezelfde gedachte; hier komen we ook wel weer overheen!

Nadat we uiteindelijk de twee puisten getrotseerd hadden werden we verrast met een lekke band (achterband natuurlijk...grrr...) dus alle bagage er af, fiets op de kop en band vervangen door onze fietsmechaniciën (KH). Er zat een grote scheur in de binnenband en dit lek kon niet geplakt worden en de binnenband is op een bijzondere manier om een paaltje gewikkeld en heeft Grietje hier haar eigen kunstobject achtergelaten 😀.

Hierna werden we nog verblijd met een paar kleine heuveltjes en gelukkig was het laatste stuk naar ons 'resort' vlak. Hierbij staat bewust het woord tussen aanhalingstekens. Via Booking.com was geen geschikte overnachtingsadres te vinden dus de proef op de som via google maps iets gevonden waar we ook konden eten, volgens de reviews, en hier naar toe gebeld. Gelukkig sprak meneer een beetje Engels en we werden dus verwacht. Mevrouw de kok was echter niet thuis en er werd niet gekookt. We waren ook de enige gasten en het geheel lag 4 km van restaurants en we waren de fietsen even helemaal zat! Gelukkig bood meneer aan ons naar een restaurant te brengen en weer op te halen en dat hebben we direct aangenomen. Het 'resort' zelf is een verzameling van vervallen huisjes, tuin en vijver. Het heeft vast gloriejaren gekend maar dat is al een hele tijd geleden. Zonder gordijnen voor de ramen, twijfelachtige elektriciteit en geen internet, stond er gelukkig wel een bed en konden we warm douchen. En uiteindelijk waren we hier, na de fietstocht, echt heel blij mee.

De daginformatie van dag 3; 50 km (180), hoogtemeters 900 (1.992)

Dag 4 van Chai Prakan naar Tha Ton

Vanmorgen redelijk op tijd wakker (het wordt al vroeg licht) en voor Thaise begrippen een matig ontbijt, toch maar zo goed en zo kwaad wat eten, want er stond een vlakke rit van ongeveer 60 km op het programma. Toch eerst nog even "echte" koffie gedronken bij 7Eleven, de supermarkt die je erg veel ziet in Thailand. Daarna onderweg met prachtige "Conimex" plaatjes en weer hele bijzondere tempels. Echter na een km of 4 de eerste zandpaden en daar hadden we niet echt rekening mee gehouden want we dachten lekker vroeg aan het zwembad bij het volgende hotel te liggen. Zo zie je maar weer, voorbereiding is het halve werk en dat zit er bij ons soms nog niet in. Totaal aantal km zandpaden bleef echter beperkt tot ongeveer 9 km. Het zorgde er wel voor dat we langs prachtige landbouwpaadjes kwamen waar volop werd gewerkt. Na een voor onze begrippen toch nog snelle rit kwamen we omstreeks half 3 aan bij ons hotel. We moesten echter nog wel even een helling op van 25% en dat was dus weer fiets duwen. We zijn aangekomen bij een prachtig huisje aan het zwembad, een vriendelijk mevrouw die voor ons massage regelde op onze kamer en Pad Thai voor ons maakte voor het avondeten. De 2 uur durende massage was in één woord geweldig en het eten heerlijk, dus het was al met al een topdag!

Daginfo dag 4; 60 km (240), hoogtemeters 120 (2.112)

De eerste reisweek en de eerste 4 etappes zitten er op. We merken dat we al snel erg 'los' kwamen want we hebben door het intensieve fietsen geen tijd voor gedachten die ons thuis wel bezig houden. We moeten zelfs al bedenken wat voor dag het is en hebben zo nu en dan het idee dat we niet weg geweest zijn. Al is het 5 jaar geleden dat we in een ander deel van Azië fietsten, het gevoel is hetzelfde. Ultieme vrijheid, samen een nieuw stuk van de wereld verkennen en heerlijk genieten. We kregen vandaag foto's van sneeuw uit Nederland,  we kunnen het ons hier niet voorstellen en het is dus echt een wereld van verschil.

Morgen nog 1 dag fietsen naar Chiang Rai en dan nemen we een rustdag zodat we rustig onze verdere route kunnen plannen. Dus tot binnenkort, geniet van de sneeuw en dan sturen wij je warmte met onze verhalen en foto's.

1. Klaaske Hijma:
    30 november 2023
    Jim binne superminsken!! Wy fine it al dreech om in fyts yn 'e trein te triuwen. Bedankt foar it moaie ferslach, wat ik lês mei de sinne yn 'e rêch en bûten noch in bytsje wite wrâld.....foar jim: GENIETSJE!!
  2. Aaltje:
    30 november 2023
    Leuk om jim ferhalen te lêzen. Een compleet oare wereld as thús☺️. Genietsje der fan😘
  3. Annelies en Geert:
    30 november 2023
    Hééé lieve mensen uit Friesland, fijn dat jullie in voor ons begrijpelijk Nederlands jullie blog schrijven.
    Wij inderdaad sneeuw en regen en jullie zon en foute navigatie......
    Komt allemaal goed !
  4. Irene:
    30 november 2023
    Leuk deze reis te kunnen meegenieten! Veel plezier nog!
  5. Aukje:
    30 november 2023
    Ol wer een wieke foarbij!!! Super leuk. Succes en leuk om sa op de hichte te blieuwen!
  6. Harriët:
    30 november 2023
    Prachtig verhaal weer. Wat een belevenissen. Jullie kunnen je niks voorstellen bij sneeuw, ik niet bij 28% stijging ( gelukkig) . Geniet van jullie tocht en vier ook de verschillen in alle aspecten (-:
  7. Anke:
    30 november 2023
    Leuk om over jullie avonturen te lezen! Zo zijn jullie toch een beetje dichtbij. 😊
  8. Marcia:
    30 november 2023
    Zoooo fietsbikkels, lekker bezig en respect voor de afgelegde afstanden en hoogtemeters! Wat heerlijk om te lezen dat jullie op gaan in het avontuur en genieten. Op naar een nieuwe warme week
  9. Heit en Mem:
    Wij genietsje fan jim mooie ferhalen. Jim binne echte BIKKELS. Kr. H&M