Inchecken, ingewanden en infietsen

26 november 2023 - Chiang Mai, Thailand

Beste familie, vrienden, collega's en overige belangstellenden,

Hierbij ons eerste reisverslag vanuit Chiang Mai / Thailand, wat het beginpunt is van onze fietsreis door Thailand en Laos. We schrijven deze blog samen en vullen elkaar aan waar nodig (net als thuis 😉 ) We zullen jullie regelmatig op de hoogte houden van onze belevenissen en we zijn zelf ook erg nieuwsgierig wat ons allemaal nog te wachten staat. Ons idee om een retourtje te boeken en een soort van 'ongeveer' fietsroute te fietsen is nu werkelijkheid en we hebben er super veel zin in!

Donderdagmiddag 16.00 Nederlandse tijd begon het allemaal. Zwager/broer Arend bracht ons met de aanhanger (voor de fietsdozen) naar Schiphol. Bij de incheckbalie aangekomen stond er al een lange rij wachtenden en we sloten in eerste instantie netjes aan in de rij. Maar die grote fietsdozen vallen nou eenmaal op en we werden door een vriendelijke meneer van EVA air uit de rij gehaald en konden met voorrang inchecken. Er was nog wel even een visum-issue: Of we konden bewijzen dat we binnen 30 dagen Thailand weer gingen verlaten. Een reisgids van Laos met de melding dat we daar gingen fietsen was niet voldoende..... Dus aan de balie een hotelovernachting geboekt ergens in Laos (Booking.com / gratis annuleren) en het "probleem" was opgelost! Nadat we de fietsdozen, met heel veel stickers, hadden afgegeven bij bijzondere bagage konden we er alleen maar op vertrouwen dat ze na aankomst in Bangkok ook op onze uiteindelijke eindbestemming Chiang Mai zouden aankomen! De vlucht van 10,5 uur ging erg voorspoedig op wat tubulentie boven de Himalaya na. Aangekomen op Bangkok 3.5 uur wachten op onze vlucht naar Chang Mai maar het gevoel eindelijk weer in Azië te zijn was heerlijk. Bij het inchecken werd het nog even spannend, want er werden wat mensen uitgehaald omdat vlucht was overboekt. Gelukkig konden we gewoon mee en na een vlucht van maar een uur (waarin zelfs in rap tempo een maaltijd werd geserveerd) tegen 19.00 uur een perfecte landing op vliegveld Chang Mai. Nu maar hopen dat bagage en fietsen er zijn..... Nou laat dat maar aan deze mensen over! Binnen de kortste keren stonden onze fietsen bij de band en de bagage op de band. Binnen een kwartier dus uit het vliegveld en onze taxidriver met een duidelijk bordje met onze namen erop stond al te wachten. Wat een snelheid! Ondanks dat we van tevoren hadden aangegeven dat we twee ingepakte fietsen meebrachten stond de chauffeur wel een beetje verbaasd te kijken naar de grote dozen. Maar met wat pas,  meet- en zweetwerk (even wennen aan 28 graden) passen de beide dozen net in de taxi en op naar het hotel. De meneer van de taxi vroeg ons of wij voor het grote lampionnen festival kwamen wat dit weekend in Chang Mai is. We voelen ons als toeristen die naar NL komen op 27 april en geen flauw idee hebben van de festiviteiten.... Er is dus op maandag een heel groot feest en de hele stad is versierd met lampionnen.

Het hotel is gelukkig lekker rustig en we werden hartelijk ontvangen. Voor we er erg in hadden was onze bagage al op de kamer gebracht en de fietdozen stonden veilig gestald. We zitten op loopafstand van de nightmarket en gaan nog lekker even de buurt verkennen. Alles was prachtig versierd en vooral de bruggen sprongen eruit, In de stad een drukte van belang en allemaal kraampjes met de bekende kleding, snuisterijen en prullaria. WE ARE BACK IN ASIA. Na heerlijk Thais te hebben gegeten toch maar snel richting hotel, want we hadden wel behoefte aan wat slaap en waren een beetje bereisd, toch liepen we langs zo'n leuk terrasje dichtbij het hotel, daar moesten we nog even proosten op onze reis! Na heerlijk te hebben geslapen hebben we zaterdagmorgen de fietsen in elkaar gezet en alle schroefjes en moertjes kregen gelukkig weer de juiste plaats. Op de fietsdozen stonden allemaal leuke en lieve berichten van familie en vrienden, en in een van de dozen een lief briefje van Heit en Mem, dus het uitpakken was al heel leuk! Even de fietsen testen en daarna heerlijk bijkomen aan het zwembad, het leven is zo slecht nog niet! Om de spiertjes een beetje los te maken hebben we ons lekker laten masseren en dit zal vast niet de laatste keer zijn! 's Avonds op streetfoodfestival bij verschillende tentjes lekker eten gehaald en op de terugweg voor de tweede keer bij het leuke tentje gezeten met lekkere jazzmuziek. Als verrassing bracht de gastheer twee stokjes met iets vlezigs te eten en hij wilde dat we eerst proefden en daarna ging hij vertellen wat het was, (helaas geen foto) maar we konden er zeker van zijn dat we geen voedselvergiftiging zouden krijgen en gezien onze ervaringen uit het verleden waren we blij dat hij dit erbij vertelde. Grietje een minihapje om te proeven maar verder aan Klaas overgelaten. Daarna werd verteld dat het van varkens-ingewanden was. Grietje blij dat ze maar een minihapje had genomen.

En nu is het zondagavond.  Vandaag hebben we een proefrondje van 35km gefietst en plannen morgen de eerste echte route. Het is overdag ongeveer 33 graden met een hoge luchtvochtigheid en gaan rustig beginnen met een vlakke tocht van zo'n 75 km. We hebben zin om de drukte van de stad te verlaten en laten het festival aan anderen over. Al met al een voorspoedige start van onze reis tot nu toe en hopelijk blijft het zo gaan.

In ons volgende verhaal kun je onze fietsavonturen lezen en komen online wanneer we weer wat te vertellen hebben (en internet hebben)

1. Harriët:
    26 november 2023
    Heerlijk genieten en hier meegenieten. Veel plezier morgen bij de eerste echte etappe.
  2. Arjen:
    26 november 2023
    Mooi en voorspoedig begin, geniet!! Maar dat komt vast goed 😉
  3. Aukje:
    26 november 2023
    Wat al een leuk reis verslag! Erg leuk om te lezen. Heel veel plezier en morgen succes met jullie eerste etappe.
    Groetjes vanuit het natte en koude Joure.
  4. Heit en Mem:
    Prachtich ferhaal. Genietsje.🥰
  5. Hetty:
    26 november 2023
    Zo lang naar uitgekeken en dan nu al het eerste reisverslag. En wat leuk om op deze manier toch het gevoel te hebben er een beetje bij te zijn. Veel succes en plezier bij jullie eerst echte kilometers! Ik kijk uit naar het volgende reisverslag met al jullie nieuwe belevenissen!
  6. Aaltje van Giessen:
    26 november 2023
    Wat leuk om over jullie voorspoedige en voortvarende start te lezen! Al van alles beleefd en nog maar aan het begin! 😅 succes en plezier morgen bij jullie eerste echte tocht.
  7. Klaaske Hijma:
    26 november 2023
    Hearlik Klaas en Grietje, ik genietsje no al, ja sa giet it mei jim gegevens, fan Aaltsje krigen!! Sukses en genietsje!!👍
  8. Annelies en Geert:
    27 november 2023
    Hoi met Geert,
    Wij waren dit weekend in Friesland maar jullie waren niet thuis !
    632 km. Voor niets gereden dus dan maar door naar Nobel op Ameland.
    Prima weekend gehad met windkracht 8, regen, hoog water, lekker eten en Nobeltjes.......
    Goed te lezen dat jullie er zin in hebben en er klaar voor zijn.
    Wij vergheugen ons op jullie reisverslagen, maar vooral op ......gezond weer thuis !!
  9. Gerda:
    27 november 2023