Van Battambang naar Sisophon

14 januari 2019 - Sisophon, Cambodja

Even een wat korter verhaaltje over onze fietstocht van vandaag. Deze tocht, die het merendeel over de grote weg ging, hebben we zelf wat aantrekkelijker gemaakt door wat kleinere weggetjes op te zoeken tussen palmbomen, kleine huisjes en verbaasde volwassenen en kinderen. Vanmorgen, na een heerlijk voedzaam ontbijt(yoghurt en muesli) 10 voor 8 vertrokken voor een tocht van 68 km volgens het boekje. Heerlijk weer met een temperatuur van 24 graden. Eerst enkele km de stad uit en dan verder op de grote weg waarbij we er al gauw achter kwamen dat de weg in de verbouw staat voor een vierbaansweg. Bouwverkeer, stof en soms slecht wegdek was niet bepaald leuk te noemen. Na een 35 km de eerste stop in een leuk plaatsje met uiteraard een marktje. Drinken en wafels van de markt die erg lekker waren en daarna gauw door. Na een 50 km een klap en Klaas zijn bagagedrager kwam los te zitten. De schroef was er helemaal uit getrild en natuurlijk niet meer te vinden. Dan merk je opnieuw de spontaniteit en behulpzaamheid van de Cambodjanen. Vrouwelijke verkeersregelaars begonnen gelijk allemaal dingen te regelen en het duurde maar even en een handige Cambodjaan bekommerde zich over het probleem. Met slijptol een passende en vervangende schroef op maat gemaakt en we konden onze reis ongestoord vervolgen. Gewoon super! We waren eigenlijk een beetje flauw van de snelweg en onze favoriete app(MAPS.ME) ingeschakeld en deze leidde ons over veel leukere weggetjes via een riviertje richting onze eindbestemming. Prachtige vergezichten afgewisseld met pittoreske dorpjes en streekjes was zeer aangenaam en lekker relaxt fietsen. Na 71 km en geen noemenswaarde klimmetjes kwamen we dan ook lekker ontspannen aan bij ons hotel, waar afgelopen dagen een bruiloft had plaatsgevonden van ongeveer 1000 gasten gedurende twee dagen(blij dat we nu pas arriveren😜). Nog even het stadje in geweest en water gekocht voor morgen, waarbij we de komende dagen meer de binnenlanden ingaan, via Bantey Cchmar, Samraong, Anlong Veng met als eindbestemming Siem Reap. We zullen over het algemeen slapen in homestays bij Khmer families. Het internet/WiFi zal de komende tijd te wensen over laten, dus we gaan even een paar dagen onder de radar, maar hopen over een dag of 3/4 weer op de lijn te komen met onze belevenissen. We zijn zelf ook benieuwd wat we allemaal te melden hebben: op naar de volgende avonturen!