Terug op de fiets!

13 januari 2019 - Battambang, Cambodja

Grietje had deze keer gevraagd of ik over vandaag(zaterdag) een reisverslag wilde schrijven en dat doe ik na zo'n "afzien periode" heel erg graag. Het is 6 uur wanneer de wekker gaat. Beiden slecht geslapen en het is nog donker. We zouden half 7 ontbijten en wilden eigenlijk omstreeks 7 uur op de fiets zitten. Had je gedacht! Half 7 keurig bij restaurant, kok er niet. Al met al zaten we ons een half uur te verbijten (Nederlandse stress, want die Cambodjanen hebben er geen last van) om half 8 op de fiets voor een tocht van ongeveer 90 km richting Battambang. Eindelijk weer fietsen!

Onze tocht begon via Pailin langs ons eerdere hotel op de snelweg en de ochtend was prachtig. Een heerlijke fietstemperatuur (22 graden) in combinatie met prachtige omgeving en bergen maakte het begin gewoon prachtig. Het ging voortvarend (ook getuige onze gemiddelde snelheid van 20.2 km!) en pas na een kilometer of 42 onze eerste stop en we moeten zeggen; geen centje pijn! En dan zie je weer die geweldige mensen en hun gastvrijheid. Grietje kocht een soort gebakken appelkoekjes. Vroeg 4 kreeg er 6 voor de prijs van 4. Daarna, bij een ander kraampje, 2 appels, gratis en de lieve dame achter het stalletje wilde er niets voor hebben. Er moest nog wat extra smeerolie mee, want de eerst tekenen van geluiden begon zich bij mijn fiets de openbaren(Grietje heeft veel beter materiaal en dat was duidelijk te merken😜) kreeg een flesje mee, ook gratis! Wat bijzonder om gewoon mee te maken. Daarna weer op de fiets gestapt en het "Hello" en zwaaien was weer niet van de lucht. We voelden ons net "filmsterren" in plaats van fietsers.  De wind nam heel langzaam toe(was 2 voorspeld, maar vervolgens werd het bijna 4) en dan merk je ineens dat ik een "Grinta-girl" bij me heb(voor de outsiders; Grinta is Grietje haar fietsclub en daar traint ze elke zaterdag fanatiek mee). De stukken werden wat saaier en meer opener. Daardoor had de wind vrij spel, maar door het super kopwerk van Grietje vlogen we richting eindbestemming. Tegen 12en nog een heerlijke noodle soep gegeten met energiedrank(ja, kennen ze hier ook, maar gelukkig zonder suiker) en vlak voor Battambang nog een bijzonder gekoeld drankje van suikerriet gedronken en het laatste stukje was een feit. In Battambang aangekomen, wat een hele leuke ontspannen stad lijkt te zijn, richting ons hotel. De schoonmaaksters staakten volgens ons want we konden pas om half 5 in onze kamer(waren al om 2 uur aangekomen), maar dat kon ons achteraf helemaal niets schelen, want we hebben een wel heel bijzondere ervaring meegemaakt in de tussentijd. Volledige massage door "blinde" masseurs(voor de heren onder ons; ZONDER happy ending). Wat een gevoel leggen deze mensen in hun werk en hierdoor hebben ze inkomen. Anderhalf uur heerlijk genieten(met op de achtergrond zelfs drilboren bij de buren die ons niet eens opvielen, zo vielen we in een trance door deze bijzondere ervaring. Grietje haar masseur vroeg hoe oud ze was. Op haar antwoord '49' reageerde hij verbaasd. Hij had gedacht dat ze rond de 35 was... Grietje loopt nu nog met haar hoofd in de wolken en roept dat ze volgens de blinde masseur een jong lijf heeft ;-) Daarna het hotel opgezocht en na een lekkere douche richting centrum. Hele leuke stad, maar wat we de laatste dagen eigenlijk hebben "gemist", (dus niet) waren de toeristen. Veel Europeanen en Amerikanen bevolkten het centrum en dat was te merken door de diverse cafeetjes en restaurants met hun internationale kaart. Toch meegedaan aan een tip via Tripadvisor en in "The Lonely Tree" een heerlijke wit wijntje en voor mij, na anderhalve week, een bevrijdend biertje gedronken en wat mediterraans gegeten. Ons lichaam heeft daar gewoon soms behoefte aan volgens mij. Een eetcafé wat gerund wordt door lichamelijk gehandicapten vanuit christelijk oogpunt en o zo lekker!! (En we hebben het idee dat we ook nog iets aan het goede doel bijgedragen hebben) Een prachtige dag met eindelijk een goed (fiets)gevoel en wil mijn "topper" toch nog even bedanken voor het kopwerk zodat ik letterlijk en figuurlijk het laatste stuk uit de wind kon blijven. Op naar onze nieuwe avonturen............................. Afstand 90,5 km Stijging 186 meter Gemiddelde snelheid 20,2 Gemiddelde temperatuur 33 graden Totaal gereden afstand tot nu toe 475 km

Zondag 13 januari Toeristje spelen... Battambang is een bijzondere stad met een rijke historie. Vanmorgen hebben we eerst een mooie wandeling door de stad gemaakt en kwamen terecht in een leuke kunstgalerie waar we hele mooie kunstwerken hebben gezien. Na het zien van een mooi, klein, schilderij raakten we in gesprek met de kunstenares. Haar schilderij beeldt uit hoe wij ons voelen en tijdens het gesprek bleek dat zij het precies zo bedoeld heeft. Er was meer vraag naar het schilderij, maar eerder was ze nog niet bereid het 'los te laten'. We zijn blij dat wij het naar Nederland kunnen (laten) brengen. Het schilderijtje is niet heel groot maar erg lastig te vervoeren in onze fietstassen. Het wordt dus opgestuurd en zal er waarschijnlijk eerder zijn dan ons. (J&D: het wordt bezorgd op nr 16, dus dan weten jullie dat alvast ;-)

Om de belangrijkste dingen te zien in de omgeving hebben we vandaag onze "toeristen-houding" aangenomen en hebben we ons ondergedompeld in de bekende 'toeristen-val'. We zijn we vanmiddag onder begeleiding van een gids met comfortabele tuk-tuk op pad geweest. Eerst naar de bamboe-train, waar vroeger mensen en goederen vervoerd werden. Het is een enkele spoorbaan en wanneer er uit tegengestelde richting een treintje komt, dan moet één van beiden van het spoor getild te worden. Wat een leuke ervaring, in de openlucht, boven op een plank op 2 wielstellen. De heenreis vroeg een mevrouw met 2 kindjes of ze mee mochten reizen (konden mooi gratis mee) en na 20 minuten was er een soort markt waar we uitgelaten werden. Natuurlijk direct aangeklampt door een mevrouw met allemaal stoffen, shirts, jurken, etc. etc. Twee kleine kindjes erbij die ook een shirt uit het rek plukten (aandoenlijk) en natuurlijk wat gekocht.... Daarna weer terug. En 1 x van het spoor af om een andere trein te laten passeren is leuk, maar na 4 x heb je het ook wel weer gezien, ha ha. Daarna naar een huis van 100 jaar oud wat in de periode van de Rode Khmer een hele historie heeft meegemaakt. Ontzettend interessant om te zien en te horen naar de geschiedenis van het huis. En natuurlijk werd de rondleiding afgesloten in een winkeltje (okay... weer wat gekocht). Daarna naar een hele bijzonder tempel met heel veel prachtige beelden. We zagen overal bordjes staan met tekst (die we niet kunnen lezen) en een bedrag in US dollars er achter. Wij dachten dat het misschien een boete in zou houden als we bepaalde gebieden wilden betreden, dus wij betraden het gebied met de grootste voorzichtigheid. Later onze chauffeur gevraagd, maar het bordje vertelde wie er gesponsord hadden om de tempel te restaureren... Na een mooie rit door rijstvelden kwamen we bij The Killing Cave. In de zwarte periode van de Rode Khmer is hier heel wat gebeurd en ook die geschiedenis hoort bij onze rondreis. Hier gelukkig geen marktje, want de sfeer was heel sereen en dat had zeker afbreuk gedaan aan deze ervaring. Als laatste hebben we de Batcave bezocht. Rond schemertijd vliegen miljoenen vleermuizen uit een grot, echt bijzonder om te zien. En wij waren niet de enige toeristen... na een miljoen vleermuizen gezien te hebben geloofden we het wel en snelden naar onze chauffeur, zodat we voor de grote meute weer de weg op konden. Al met al een hele bijzonder dag: Kunst en Geschiedenis! Morgen fietsen we weer verder. We gaan naar het platteland... Eerste stop: Sisophon. We hebben genoten van de leuke stad, maar hebben nu ook weer zin om 'back to basic'.

Afstand: ong 5 km gelopen, incl heeeeel veel trappen Gemiddelde temperatuur: 33 gr

1. Jettie:
    13 januari 2019
    Hoi, ik benijd jullie niet om het fietsen, maar wel om al die bijzondere plaatsen die jullie bezoeken, en die fantastische mooie mensen die jullie treffen. Fijn ook om te horen dat het met beide goed gaat. Als jullie boeddha s hand tegenkomen mogen jullie een zaaddoos voor me meenemen. Liefs Jettie
  2. Heit en Mem:
    Wat in mooi verhaal. Krûper
  3. Sense hofstede:
    13 januari 2019
    Wat een belevenis deze keer,heel bijzonder
    Liefs Pa en Ma