Hersteld evenwicht

12 februari 2019 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

We zijn in Ho Chi Minh en hebben een hele mooie laatste fietsdag gehad! De afgelopen dagen en vandaag zijn als volgt verlopen:

Zondag 10 februari. Vandaag dus een rustdag en dat is goed gelukt. We hebben heerlijke warme koffie gedronken (G). Dicht bij het hotel zat nog een klein museum met een aantal oude vliegtuigen en helikopter uit de Vietnam oorlog. Hier kon Klaas zijn luchtmachthart ophalen en was goed voor zijn herstel... we realiseren ons dat we nog maar 2 fietsetappes hebben en hopen die op een goede manier te kunnen volbrengen. Vietnam heeft een zeer bijzonder landschap en even zo bijzondere inwoners waar we graag nog meer van willen zien.

Maandag 11 februari is helaas al weer de één na laatste dag van de (fiets)vakantie. De laatste etappe is morgen naar Ho Chi Minh Stad en dan zit het er v.w.b het fietsen echt op. Ik(Klaas) wilde deze graag even schrijven omdat ik vandaag de "bijrijder" was, maar daar over later meer. Na een goed ontbijt direct richting het eerste pontje en daar konden we gelukkig gelijk mee over samen met tig scooters tot het pontje overvol was. Je komt dan op een van de vele eilandjes in de Mekong en het is werkelijk een lust voor het oog. Kleine weggetjes, heel veel groen, heel veel kleine kanaaltjes en bruggetjes en; pontjes. De route op papier kon, zo als gewoonlijk, na ongeveer 15 km alweer in de prullebak en we moesten het dus weer zelf uitzoeken. Bij het tweede pontje moesten we ongeveer een 15 minuten wachten, maar dat was daarna beslist de moeite waard. De duur met deze pont was ongeveer 20-25 minuten en we kwamen op de boot in gesprek met een Tilburger (zal voor mijn broer geen "Brabander" zeggen want anders heeft hij gelijk gegeten en gedronken!) Deze kwam al 15 jaar lang 3 maanden per jaar in Vietnam en vond de Mekong een hele mooie streek met zijn eilandjes en vele water. Nou dat hebben wij inmiddels ook door en al genietend richting het volgende pontje gefietst. Midden in een klein havenplaatsje met in de ochtend een drijvende markt (hebben wij niets van gezien want is altijd vanaf 5 uur in de ochtend tot een uur of 8). Daarna waren we de route op papier echt kwijt, maar MapsMe was weer heel gewillig. Echter ook een ander probleem; de harde wind tegen! En ik was daarbij nog niet echt 100%. Mijn zwager P kreeg in dit geval gelijk want Grietje ging inderdaad de laatste 35 km op kop richting My Tho en dat was voor mij zeer aangenaam moet ik zeggen. En voor Grietje een mooie training voor haar fietsclinic in mei ;-) Aangekomen bij een erg leuk hotel met geweldig uitzicht aan de zijtak van de Mekong, maar tijdens dit schrijven ook weer erge "luchtvervuiling" door een bruiloft met kwijlmuziek door zeer slechte zanger! Al met al toch een hele mooie tocht met een "hoofdrol" en "bijrol"! Statistieken; Afstand 58.3 km Gemiddelde snelheid 16.4 Wind, tegen windkracht 4 Gemiddelde temperatuur 36 graden

Dinsdag 12 februari. Deze dag stond al lang aangemerkt als laatste fietsdag. Na diverse aanpassingen is dit dus heel goed gelukt! We willen graag ook nog iets van Ho Chi Minh zien en zullen daar 3 nachten blijven. Gelukkig gaat het heel goed met Klaas en daar was ik (G) vandaag heel blij mee want mijn benen hadden het zwaar met windkracht 4 en was blij dat het evenwicht weer hersteld was en we weer af konden wisselen. We hebben een hele mooie route gehad met natuurlijk diverse pontjes, prachtige landschappen met vele cactusplantages die grotendeels in bloei stonden. Daarnaast genoten we van de laatste "Hello's" en zwaaiende mensen. De wegen waren een stuk rustiger in vergelijking met de dagen rond TET en ook het rijden naar het centrum van Ho Chi Minh ging super! Vrijwel alles is hier eenrichtingsverkeer en we waren buiten de spits dus het verkeersaanbod viel mee. Gewoon meegaan in de stroom. 15 kilometer voor de eindbestemming liet Klaas zijn bagagedrager het weer afweten. Met wat kunst en vliegwerk en het zoveel mogelijk overhevelen van bagage op mijn fiets hebben beide fietsen de tocht ook geweldig volbracht! In de stad aangekomen was het even zoeken naar het geboekte appartementje maar vonden snel ons huisje voor de komende drie nachten. We hebben een appartement met balkon, zithoek en keukentje. Heerlijk om de laatste dagen niet alleen een hotelkamer te hebben. Vanmiddag de fietsen al naar een fietsenzaak gebracht die de fietsen in dozen pakt. We kunnen ze donderdag weer ophalen, waarbij we alleen nog moeten regelen hoe we met die dozen naar het hotel komen... Voor morgen hebben we een excursie geboekt met een 'local' en we zitten dicht bij diverse musea. We vermaken ons hier dus wel even. 😀

Best vreemd dat de fietstocht nu is afgelopen. 7 weken uit de fietstassen geleefd en nu alles even in de kast gelegd om te luchten. Je hebt heel weinig nodig met dit weer en hadden eigenlijk ook nog te veel mee. We gaan nog even na-mijmeren en de belevenissen vanuit Ho Chi Minh zullen we natuurlijk nog delen, maar dat zal natuurlijk een heel ander verhaal worden. Wat vonden wij het leuk dat jullie onderweg met ons meereisden! We hebben genoten van jullie meeleven, reacties, apps en soms zelf email. Het was geweldig en sterkt ons in de gedachte om dit allemaal nog eens " dunnetjes" over te doen, maar we maken later nog even de balans op.

Statistieken: Afstand: 66,5 km Gemiddelde snelheid: 18.3 (incl 3 pontjes) Gemiddelde temperatuur: 34 graden Totale afstand 2005 km

1. Bas:
    12 februari 2019
    Wauw 2005 km met die warmt!
    Goede reis naar huis met (veel ;-) koffie onderweg.
    Hier inmiddels lente met hier en daar een zonnetje, toch blijft het verschil groot met 34 graden..
  2. Greetje.:
    12 februari 2019
    Ik fyn it sa geweldich hoe jimme de tocht folbrocht ha chapoo. No mar efkes restich de Musea der besjen. Goeie reis werom. Bedankt dat wij mei leaze en fietse koenen.
  3. Jettie Kirkenier:
    12 februari 2019
    Heel goed gedaan en ik maak een diepe buiging voor jullie. Geniet maar lekker die laatste dagen. Goede reis terug naar huis en heel erg bedankt dat wij / ik deze reis met jullie mochten mee maken en beleven. Door jullie verhalen heb ik mijn hart wel een beetje verpand aan Cambodja en wie weet ga ik daar zelf nog eens kijken, maar dan NIET op de fiets.
    Liefs Jettie
  4. Heit en Mem:
    12 februari 2019
    Noch folle wille yn de wrâldstêd HCM. Geweldich sa't jim dit dien ha en ús dit dielt ha. TOP. Krûper (snein in echte)
  5. Franke Kooijker:
    12 februari 2019
    Prachtig dat we dit met jullie mochten mee maken. Geniet van de komende dagen en een goede thuisreis toegewenst
  6. Annette, Arend en Marit:
    13 februari 2019
    Geweldich! Wy hawwe it mei in protte wille folche. Oant snel! Kr. A, A, M.
  7. Harriët:
    13 februari 2019
    Hele goede terugreis! En jullie nemen de lente mee. Het wordt hier lekker zonnig het weekend. Liefs Ido en Jet.
  8. Remco:
    13 februari 2019
    Nu jullie bijna weer terug zijn heb ik jullie leuke blog ge-binge-watched😉
    Wat een mooi avontuur!
  9. Gerda Wernsen:
    14 februari 2019
    Wat een topvakantie!
    Welkom thuis😉
  10. Dietha:
    14 februari 2019
    Wat een prestatie, echt geweldig. Het was ontzettend leuk om met jullie mee te reizen, safe travels xxx